Karin Fryxell
Karin Fryxell. Självporträtt
1931
Personligt:
Konstnären, författaren, fotografen
Hanna
Karin
Elsa Fryxell föddes 1911 i Stockholm
som tredje och yngsta barnet
till Karl Axel och Elsa Charlotta Fryxell.
Modern kom från en
bergsmanssläkt
i Persberg, nära Filipstad. Fadern, som var född i Karlstad, var
historiker och ämbetsman och bland annat generaldirektör för
Kommerskollegium 1913—1935. Familjen var mycket intresserad av historia,
litteratur, konst och musik, vilket kom att prägla dotterns uppväxt.
Karin Fryxell uppmuntrades tidigt att måla och rita, och fick alltid
ritblock i julklapp. De fyllde hon med teckningar i krita eller
akvarell, ofta inspirerade av sagor. Hon läste mycket som ung, inte
minst Barnbiblioteket Sagas många spännande berättelser. Hon reste också
mycket med föräldrarna.
Efter att hon slutat skolan
gick hon på Edward Berggrens och Gottfrid Larssons Konstskola i
Stockholm, där hon studerade målning för Berggren och skulptur för
Larsson, samt materiallära för Acke Kumlien. Hon visade anlag för bland
annat porträttmåleri, och fick i början av 1932 resa till Paris där hon
studerade måleri på, i tur och ordning, Académie Scandinave Maison
Watteau, Académie de la Grande Chaumière och Académie Colarossi. År 1934
insjuknade hon dock i tuberkulos, och var tvungen att resa hem. Hon var
sjuklig ända fram till år 1953, då hon äntligen blev av med sjukdomen,
tack vare ny operationsteknik.
Efter att fadern avlidit år 1935 flyttade Karin Fryxell och hennes mor
Elsa till ett hus som de låtit bygga på Klinten strax utanför Filipstad.
Det hade ritats av Tora Öberg, syster till modern Elsa Fryxell, och
teckningslärare i Filipstad.
På Klinten finns också ett
kapell som ritats och dekorerats av Karin Fryxell. Dess historia går
tillbaka till 1921, då hon gick i söndagsskola i Oskarskyrkan i
Stockholm. Där finns Emanuel Vigelands glasmålningar som 10-åriga Karin
beundrade. Allt detta fanns kvar i minnet medan hon gick på målarskola
och hon längtade efter att bli kyrkomålare. Detta fick hon utlopp för i
kapellet på Klinten. När hon i mitten av 1950-talet återupptog sitt
måleri hade detta en religiös, men också naturromantisk inriktning.
Som
barnboksförfattare blev Karin Fryxell känd och älskad under 1940- och
50-talen, inte minst för böckerna om Sotlugg och
Linlugg. Hon forskade också och skrev om sin berömda släkt, framför
allt om historikern Anders Fryxell, som skrev Värmlandsvisan och också
Sveriges historia i 64 band. Hon var även verksam som konstnär i
över 60 år och bland annat ägnat sig åt kyrkokonst.
Karin Fryxells konst har visats på ett tjugotal separatutställningar i
olika delar av landet, och större verk av henne finns i såväl offentliga
som privata samlingar och lokaler på olika håll. Hennes efterlevande
släktingar donerade 2007 ett drygt fyrtiotal av hennes målningar,
teckningar och böcker till Värmlands museum. Svenska Porträttarkivet vid
Nationalmuseum har ett antal porträtt signerade av henne. Karin Fryxells
personarkiv finns bevarat på Värmlandsarkiv i Karlstad.
Karin Fryxell avled 2003, 92 år gammal. Hon ligger begravd på Östra
begravningsplatsen i Filipstad.
Författarskap:
Under åren 1940—1955
skapade Karin Fryxell böckerna om Sotlugg, Linlugg, Luddkolt och andra
troll. Hon skrev berättelserna och illustrerade dem med egna
fotografier. I svartvita foton iscensatte hon trolldockor, som hon
tillverkat själv, på äventyr i de värmländska skogarna. Småtrollen bodde
under trädrötter och stenblock, vandrade i den mjuka mossan, paddlade på
sjöar, sköt med pilbåge och spelade flöjt. På vintern åkte de skidor och
skridskor, tolkade efter räv, red på varg och rådjur, gästade snökungens
slott vid nordpolen, med mera. En bok utspelades på Skansen i Stockholm,
en annan i Afrika.
Fotografierna av Sotlugg och Linlugg tog Karin med sin egen kamera. Hon
hade börjat fotografera då hon var 14 år. Efter andra världskrigets
slut, 1945, köpte hon en ny, schweizisk småbildskamera, som hon använde
till sina böcker. År 1948 lät hon göra en film om Sotlugg och Linlugg.
Här var det barn som spelade småtrollens roller, och efter det fick barn
ibland figurera på fotona i hennes böcker i stället för dockor. Dockorna
— fler än 100 stycken — finns idag på Klinten, som kan besökas
sommartid.
Hon skrev även dikter,
samlade i Ljusvandring: dikter 1936—1961 från 1962, Jord och
Ande, 1964, samt den icke utgivna Årstider. Åren 1981–1984
publicerade hon Boken om Anders, ett trebandsverk om sin farfars
far Anders Fryxell, skolman, historiker och prost i Sunne.
Litteraturgenre:
Barnböcker, dikter, prosa.
Utgivna böcker:
För barn:
Sotlugg och Linlugg.
Nordisk
rotogravyr 1941.
Sotlugg och Linlugg på vinteräventyr. Nordisk rotogravyr 1942.
Småtrollen och Lyckoblomman. Nordisk rotogravyr 1943.
Tofsöras äventyr. Nordisk rotgravyr 1944.
Luddkolts äventyr. Nordisk rotogravyr 1945.
Ett år med småtrollen. Nordisk rotogravyr 1946.
Alfen Svanstipps lustiga spratt. Nordisk rotogravyr 1947.
Tass-Tass och svanstrollen. Nordisk rotogravyr 1948.
Plire och Luva. Nordisk rotogravyr 1949.
Sumpe-pojkens äventyr.
Nordisk rotogravyr 1950.
Sotlugg och Linlugg på Skansen. Nordisk rotogravyr 1951.
Serien Våra djurbekanta: Kattungar och hundvalpar. Kärnan 1952.
Familjen Hare och syskonen Björn. Kärnan 1952.
En dag med lamm och smågrisar. Kärnan 1952.
Bland kycklingar och ankungar. Kärnan 1952.
Lill-Spjut och Tofsöra. Nordisk rotogravyr 1953.
Sotlugg och Linlugg i Puttilurien. Nordisk rotogravyr 1955.
Lasse Luggs äventyr. Nordisk rotogravyr 1957.
För
vuxna:
Ljusvandring. Seelig 1962.
Jord och ande. Seelig 1964.
Boken om Anders 1-3. Släktkrönika om Anders Fryxell. Proprius 1981,
1983, 1984.
Klintens kapell. 1986.
Medverkan i antologier:
Vår
stad Filipstad. 7.
Filipstads gille 1989.
Vår
stad Filipstad. 8.
Filipstads gille 1990.
Utmärkelser:
Filipstads kommuns kulturpris 1993.
Hemsida:
www.karinfryxell.se
E-post för kontakt:
am.appelberg@swipnet.se
En ovanligt klar och vacker oktobersöndag med blå himmel och frost i
luften tog farbror Axel med sig Anders upp i domkyrkotornet. Domkyrkan
var nyrappad från i somras och skinande vit. - De vandrade först uppför
den trånga vindeltrappan, inbyggd i tornets nedre, tjocka murdel - runt,
runt och uppåt flera varv till orgelläktarens nivå. Sedan fortsatte de
på trästegar högre och högre, tills de nådde avsatsen, där klockorna och
de stora torngluggarna öppnade utsikt åt alla fyra väderstrecken. - Hur
kungligt var det inte här uppe! Hur strålande att se staden så högt från
ovan - man fick känslan av att äga alltsammans. Alla hus var festligt
brokiga i vitt, rött, grått och brunt - med skiffergrå, tegelröda eller
gröna tak - det vill säga torvtak. Och så hela vida bygden runtomkring.
Den blanka älven med sina två breda silverband och mot söder den
solglittrande Hammarösjön, Vänerns havsvik, som skilde Hammarön från
Värmlands fastland. Man anande också den disiga havshorisonten, som
talade sitt sköna språk om oändligheten.
De stod där båda två, fyrtioåringen och tioåringen, och såg och såg,
utan att säga något, utan att störa varandra. De var fint samstämda och
kände, att de var av samma blod. - Det var svårt att se sig mätt på det
milsvida landskapet - men till slut vände sig Anders mot kyrkklockorna
och började undersöka dem. Det var fyra klockor i olika storlekar, som
hängde tunga och mäktiga i sina grova bjälkar. Det var inskriptioner
gjutna på dem alla, på båda sidorna. Efter att ha studerat dem, visste
Anders, att de tre mindre klockorna blivit omgjutna efter stadsbranden
1752. De bar alla en vers på svenska - Anders läste dem i tur och
ordning.
På
den största klockan stod: Under Gustaf IV Adolphs regering,
Då Friherre
Arvid Nolken var Länets Höfdinge
Och Doctor Olof Bjurbäck Stiftets
Biskop,
Gjuten 1803 af Gerhard Horner.
Ur
Boken om Anders. Släktkrönika om Anders Fryxell.
Detta
författarporträtt är baserat på Margareta Wallin Wictorins artikel
publicerat 2020-03-02 i Svenskt kvinnohistoriskt lexikon
www.skbl.se/sv/artikel/KarinFryxell, Svenskt kvinnobiografiskt lexikon
(artikel av Margareta Wallin Wictorin), hämtad 2024-05-18.
|