Erik Gustaf Geijer
Erik Gustaf Geijer. Oljemålning av J. G. Sandberg
"Intet av vikt i Europa förbigick honom, men nästan allt
utan vikt."
Ur
Minnets hemlighet av Anders Ehnmark
Personligt:
Författaren, historikern, filosofen och tonsättaren Erik Gustaf Geijer
föddes 1783 i Ransäter och avled 1847 i Stockholm. Han växte upp i
Ransäter, där fadern drev ett järnbruk. "En halv fjärdingsväg från
vägens ände", som han själv skriver i sina "Minnen" (1834), där han gett
en levande och oförglömlig skildring av hemmet och brukslivet.
16 år
gammal kom Geijer 1799 som student till Uppsala där han 1806 fick sin
magistergrad vid Uppsala universitet. 1803 vann han Svenska Akademiens
stora pris för sitt "Äreminne över riksföreståndaren Sten Sture den
äldre". 1809-1810 vistades han som informator i England där han
uppmärksamt iakttar samhällsliv och kultur.
1810
vinner han än en gång Svenska Akademiens stora pris, denna gång med en
uppsats över ämnet "Vilka fördelar kunna vid människors moraliska
uppfostran dragas av deras inbillningsförmåga?" Den polemiserar mot
1700-talets rationalism och kan betraktas som en romantikens
programskrift.
1811 är
Geijer en av stiftarna av Götiska förbundet och redaktör för dess
tidskrift Iduna, där han också publicerar en rad nationellt och
romantiskt präglade dikter, Manhem. Vikingen, Odalbonden m. fl.
Sin
första föreläsning höll Geijer som akademisk lärare i historia i
Gustavianum i mars 1815. I drygt 30 år var han sedan en av stadens stora
artister, som alltid drog stor publik till sina historiska
föreläsningar. Halva den humanistiska fakulteten kunde infinna sig.
Drygt tvåhundra åhörare var det vanliga. Vårterminen 1820 är han uppe i
fyrahundra. Han föreläste fyra gånger i veckan offentligt och en eller
ett par gånger privat i avgiftsbelagda s k kollegier, en viktig
inkomstkälla för Erik Gustaf Geijer som alltid hade dålig ekonomi
1817
utnämndes han till professor i historia vid Uppsala universitet. Rektor
för universitetet är han under åren 1822, 1830, 1836 och 1843-44. Som
representant för universitetet var han ledamot av prästeståndet: 1828-30
och 1840-41. 1824 invaldes han i Svenska Akademien.
Vid
biskopsvalet i Karlstad 1834 erhöll Geijer 2:a förslagsrummet. !:a
förslagsrummet tillföll Esaias Tegnér och det 3:e Johan Olof Wallin.
Samtliga avböjde dock och den som kommit på 4:e plats - Carl Adolph
Agardh, (Gustaf Frödings morfar,) — fick flest röster i det följande
valet och blev utnämnd.
1838
inträffar Geijers berömda och mycket omskrivna "avfall" då han lämnar
sin tidigare konservativa hållning och blev liberal. Det gjorde honom
till en ensam man. Hans gamla vänner beskyllde honom för opportunism
medan hans nya meningsfränder betraktade honom med misstänksamhet. Sin
ensamhetskänsla men också sin religiösa förtröstan ger han uttryck för i
centrallyriska dikter som Tonerna och Natthimmelen till vilka han också
skrev egna melodier. Som tonsättare framträder Geijer också med
pianokompositioner, stråkkvartetter och flerstämmiga sånger. Hans
kompositioner har på senare år vunnit ökat intresse och erkännande.
Erik
Gustaf Geijers föräldrahem i Ransäter, Geijersgården, ägs i dag och
drivs som en minnesgård av Geijerska släktföreningen. Gården, som är
öppen sommartid och visas efter överenskommelse under övriga året, ger
en god bild av det värmländska brukspatronhem, som en gång var Geijers
barndomshem. På gården finns även ett minnesrum över
F. A. Dahlgren,
som också växte upp på gården. Dennes sånglustspel, Värmlänningarna,
framförs varje år i midsommartid på Ransäters hembygdsgård.
Geijergården i Ransäter.
Familjen Geijers hem i Uppsala var ständigt öppet
för vännerna, av vilka många hörde till den tidens stora
kulturpersonligheter i landet, för studenter, forskare, professorer och
alla tänkbara besökare från när och fjärran. På nyåret 1845 drar
familjen ner umgänget till öppen salong endast onsdag och lördag. Ett
femtiotal personer brukade då komma.
I dag
är
Geijersgården på Övre Slottsgatan i Uppsala
högkvarter för Hammarskjöldfonden. En gång om året lever Geijers salong
upp. Då framträder Övre Slottsgatans byalag med ett spel där Erik Gustaf
Geijer än en gång omges av hustrun Anna Lisa, den vackra dottern Agnes,
Amalia von Helwig, en sjungande Jenny Lind och vännen Almqvist.
Klicka här
för att läsa mer om
Geijer på Geijersamfundets hemsida.
Läs också
Birgitta Wistrands
föredrag om Geijers liv och kontakterna med
Per
Henrik Ling
och influenserna från
Fredrika Bremer
som hon höll på Geijersamfundets årsmöte den 2 maj 2017.
Klicka här!
Författarskap:
Geijer var ytterst mångsidig och produktiv. Det som ännu lever av hans
författarskap i dag är främst de korta, centrallyriska dikterna, sådana
som "Tonerna" och "Ensam i bräcklig farkost". Geijers dikter utkommer
allt som oftast i nya upplagor i urval och likaså hans Minnen.
Geijer var också psalmdiktare. I 1819 års psalmbok (den "Wallinska
psalmboken") var han representerad med 8 psalmer, i 1937 års psalmbok
med 9 psalmer och i nuvarande 1986 års psalmbok med 2 psalmer,
passionspsalmen "Du bar ditt kors, o Jesu mild ...", (Sv ps. nr 140)
samt påskpsalmen "Du segern oss förkunnar ...", (Sv. ps. nr 150).
Utgivna
böcker:
Dikter. Under
redaktion av Carina och Lars Burman och med inledning av Torgny
Segerstedt. Bokförlaget Atlantis 1999. (Svenska klassiker utgivna av
Svenska Akademien i samverkan med Bokförlaget Atlantis.)
Samlade skrifter. Ny ökad
uppl. Ordnad i tidsföljd. Genomsedd av John Landquists försorg.
Norstedts 1923-1931.
D. 1.
Essayer och avhandlingar 1803-1817.
D. 2.
Skaldestycken; Tal och avhandlingar 1817-1819.
D. 3.
Tal och avhandlingar 1819-1830.
D. 4.
Svea rikes hävder; Svenska folkets historia; Forntiden och den
Katolska tiden.
D. 5.
Svenska folkets historia. 2: Gustav Vasa - Karl IX. 3: Gustav II
Adolf.
D. 6.
Svenska folkets historia. 3. 2: Kristina.
D. 7.
Tal, avhandlingar och kritiker 1832-1837; Minnen.
D. 8.
Den blå boken; Litteratur-bladet 1838-1839.
D. 9.
Bihang till Litteratur-bladet: Representationsfrågan; Tal och
artiklar1840-1844; Om vår tids inre samhällsförhållanden.
D 10.
Människans historia; Akademiska program; Ur de blå böckerna:
efterskörd.
D. 11.
Den ny-europeiska odlingens huvudskiften; Tal och avhandlingar
1845-1847; Yttranden i Uppsala universitets filosofiska fakultet och
dess konsistorium.
D. 12.
Geijers brev till sin hustru 1808-1846.
D. 13.
Brev.
Se också:
För att se
ett urval böcker och artiklar som handlar om Erik Gustaf Geijer och hans verk
klicka här.
Musikalier:
Geijers
sånger [Musiktryck]. H. 1
Geijer, Erik Gustaf – [18--?]
Geijers
sånger [Musiktryck]
Geijer, Erik Gustaf – Stockholm, [18--?]
Sonatina
för pianoforte och violoncell [Musiktryck]
Geijer, Erik Gustaf –
[Stockholm], [1976?]
Svenska
folkvisor. 3
Stockholm, 1880
Sånger af
E.G. Geijer och A.F. Lindblad [Musiktryck]
Geijer, Erik Gustaf –
Stockholm, [ca 1830]
Sånger vid
piano [Musiktryck]
Geijer, Erik Gustaf – Stockholm, 1984-1986
Sånger vid
piano [Musiktryck]. H.1
Geijer, Erik Gustaf – Stockholm, 1984
Sånger vid
piano [Musiktryck]. H. 2
Geijer, Erik Gustaf – Stockholm, 1986
Sånger vid
piano [Musiktryck]. H.3
Geijer, Erik Gustaf – [1998]
Sånger vid
piano [Musiktryck]
Geijer, Erik Gustaf – [Stockholm], [1998]
Sonater
för piano fyra händer. Utgivna av Bertil Wikman. Edition Reimers 2000.
Monumenta Musicae Svecicae 2000.)
Sångstycken med accompagnement för piano-forte [Musiktryck]
Geijer, Erik
Gustaf – [Stockholm], [1998]
Sångstycken med accompagnement för piano-forte [Musiktryck]. [H.
1]
Geijer, Erik Gustaf – [1998]
Sångstycken med accompagnement för piano-forte [Musiktryck]. [H. 2]. Nya
sånger med accompagnement för piano-forte
Geijer, Erik Gustaf – [1998]
Tre sånger
[Musiktryck]
Geijer, Erik Gustaf – Stockholm, 1969
Natthimmelen
Ensam
jag skrider fram på min bana,
längre och längre sträcker sig vägen;
ack, uti fjärran döljes mitt mål.
Dagen sig sänker.
Nattlig blir rymden.
Snart blott de eviga stjärnor jag ser.
Men jag ej klagar flyende dagen,
ej mig förfärar stundande natten;
ty av den kärlek, som går genom världen,
föll ock en strimma in i min själ.
|