Esaias Tegnér
Esaias Tegnér. Porträtterad av LH Roos.
Personligt:
Esaias Tegnér
föddes 1782 i Kyrkeruds komministerbostad i By församling, strax söder om
nuvarande Säffle. När han var två år blev hans far kyrkoherde och
familjen flyttade in i Millesviks prästgård på Värmlandsnäs. När han
var tio år dog fadern. Modern flyttade då med barnen till Ingrirud i
Eskilsäter.
Det fanns inte ekonomiska resurser
till att låta Esaias Tegnér utbilda sig liksom sina äldre bröder.
Istället fick han anställning som skrivbiträde hos kronofogde Jacob
Branting på Högvalta gård i närheten av Kil.
Branting uppmärksammade den unges
läslust och begåvning. För att han skulle få tillfälle att ägna sig åt
studier istället hjälpte Branting till att ordna så att han fick flytta
till familjen Löwenhielm på Malma gård i närheten av Högvalta där
brodern, Lars Gustaf Tegnér, var informator. Efter en tid flyttade
bröderna vidare till familjen Myhrman på Rämmens bruk i östra Värmland.
Under denna tid studerade Esaias Tegnér intensivt både under broderns
handledning och på egen hand. Esaias Tegnér gifte sig senare (1806) med
en av Myhrmans döttrar, Anna.
1799 fick Esaias Tegnér, på
brukspatron Kristoffer Myhrmans bekostnad, börja studera i Lund. Han
gjorde snabb akademisk karriär. 1803 blev han docent i estetik och 1812
utnämndes han till professor i grekiska.1818 invaldes Esaias Tegnér i
Svenska Akademien. Han blev biskop i Växjö 1824. I egenskap av sådan var
han medlem av prästeståndet vid riksdagarna 1828-1830, 1834-1835 och
1840. De senare åren i livet led han till och från av svår depression.
Esaias Tegnér avled 1846. Han ligger begravd i Växjö
Författarskap:
Esaias Tegnér
anses vara en av Sveriges största skalder genom tiderna. Dikten som
gjorde honom känd för första gången var Över Lars Gustaf Tegnérs död
som han skrev vid sin broders död. Den publicerades i tidningar i juni
1802 och väckte stor uppmärksamhet. Sitt riktiga genombrott som skald
fick han 1808 med dikten Krigssång för skånska lantvärnet.
Esaias
Tegnér var under sin levnadstid mycket uppskattad som skald, vältalare
och kulturpersonlighet. Han blev efter sin död mycket hyllad och
framstod som Sveriges nationalskald framför andra en bra bit in på
1900-talet. Hans mest kända och spridda verk är dikteposet, Fritiofs
saga, med fornnordiska motiv som utgavs 1820-25 och som även har
tonsatts och översatts till flera olika språk.
Han förenade i sin
diktning gamla traditioner med nya smakriktningar men har ändå
inplacerats i litteraturhistorien främst som en centralgestalt i det
tidiga 1800-talets romantiska diktning.
På senare tid är det kanske
främst Esaias Tegnérs brev som intresserat. Ett stort antal av dem finns
publicerade. Agneta och Lars Erik Blomqvists skriver att i breven
"framträder alls inte den högstämde idealisten från dikterna utan en
kvick, frispråkig, förtvivlad, inte sällan cynisk, alltid underhållande
medmänniska." (Vem är vem i svensk litteratur. Författarlexikon från
A till Ö)
Utgivna böcker:
Samlade skrifter
(vol. 1-10). Utg. av Ewert
Wrangel& Fredrik Böök. Norstedt 1918-1925.
Frithiofs saga. Nordström
1825.
Esaias Tegnérs brev
(vol. 1-11). Utg. av
Tegnérsamfundet (red. Nils Palmborg). Allhem 1953-1976.
Esaias Tegnérs samlade dikter
(vol. 1-7). Utg. av
Tegnérsamfundet 1964-1996.
Lyriska dikter. 1927.
Episka dikter. 1928.
Valda dikter. 1966.
Tegnérmuseet i Lund
Övrigt:
Två av rummen där
Esaias Tegnér och hans familj bodde i Lund under åren 1813-1826 fungerar
idag som museum med möbler, böcker och andra saker som tillhört honom
och som skänkts till museet av främst hans anhöriga. Tegnérmuseet
invigdes redan på 1870-talet. 1847 restes en minnessten vid Tegnérs
födelsehem i Kyrkerud. 1853 restes Esaias Tegnérs staty på Tegnérplatsen
i Lund.
Se också:
För att se ett urval
böcker, artiklar och Internetsidor som handlar om Esaias Tegnér och hans
verk, klicka
här
Där växte uti Hildings gård
två
plantor under fostrarns vård.
Ej Norden förr sett två så sköna,
de växte
härligt i det gröna.
Den ena som
en ek sköt fram,
och som en lans är hennes stam,
men kronan som i vinden
skälver
liksom en hjälm sin rundel välver.
Den andra
växte som en ros
när vintern nyss har flytt sin kos,
men våren som den
rosen gömmer
i knoppen ligger än och drömmer.
Men stormen
skall kring jorden gå,
med honom brottas eken då,
och vårsol skall på
himlen glöda,
då öppnar rosen läppar röda.
Så växte de i
fröjd och lek,
och Frithiof var den unga ek,
men rosen uti dalar
gröna
hon hette Ingeborg den sköna.
Jord som mig fostrat har och
fädrens aska gömmer,
folk,
som ärft hjeltars land och deras dygder glömmer!
Ur skuggan af min dal
jag egnar dig en sång.
Dig söfver smickrets röst: hör sanningens en
gång.
En annan sjunge fritt till våra tiders heder
om våra nya ljus och
våra milda seder.
I yppig hvilas famn han fritt förakta må
de hjeltedar
som flytt, den kraft han kallar rå.
För sorglös njutning född, för lekar
blott och löjen
han läspe tidens lof och fire dagens nöjen.
En hvar sitt
lynne har. Jag älskar dig ej, tid,
som smilar öfver oss i falsk och
veklig frid.
Mig gläder stormens sus och fädrens stora minnen.
Jag
älskar deras mod och deras höga sinnen,
då Nordens son ej än tog andras
seder an
och njöt hvad jorden gaf och tålte som en man.
Bort med den
falska konst som sinnets kraft förvekar,
och flärdens tomma prål och
yppighetens lekar!
Ur Frithiofs saga (1825)
|