Bengt Wadensjö
Personligt:
Bengt Wadensjö är född
1937, blev docent 1971 och biskop i Karlstads stift 1986.
Litteraturgenre: Teologi, kyrkohistoria.
Utgivna böcker:
Ung
protestant. Red., Verbum 1969
En resa till
idag (Verbum 1971)
Towards a
world Lutheran communion. Diss.
1971
Den öppna
kyrkan (red., Verbum 1973)
För att leva
En studieplan om dopet idag. Verbum 1975)
Demokratin i
kyrkan (red., Verbum 1976)
Konfirmationen i kyrkans liv (Skeab/Verbum 1980)
Jag tror på
folkkyrkan! (Proprius 1985)
Med bud om
liv Herdabrev till Karlstads stift. Verbum 1986
Kyrkans
framtidsväg - diakonin (Verbum 1986)
Med Bibeln i
hand genom Turkiet (Verbum 1987)
Sommardagar
(Verbum 1989)
Kyrkfolk och
folkkyrka (Karlstads stift 1990)
Mose. Etik
och ledarskap. Verbum 1992
Synen på
kvinnan i Bibeln och i kyrkans historia (Högskolan i Karlstad 1994)
Lurö -
centrum i Vänerland? (red., Högskolan i Karlstad 1995)
Förändringens vind
(Karlstads stift 1996)
Julotta
(Natur och Kultur 1996)
Att
återfinna Gud (Karlstads stift 1998)
Pilgrimsland
(Karlstads stift 1998)
Den nya kyrkan. Ämbetsberättelse. Karlstads stift 2001.
Gud i
Vänerland. Årsbok. Värmlands museum 2004. (Värmland förr och nu
2004)
Ekon i Husaby. Skara Stiftshistoriska sällskaps
skriftserie ; 2009
Gud – ett svallande hav av nåd
och kärlek. Recito, 2014.
Medverkan i
antologier:
Karlstads stiftsbok 1987. Karlstads stift 1987-)
Värmland förr och nu 1993 (Värmland Museum 1993)
Pilgrimsvandringar i Sverige (Svenska turistföreningen 1995)
Västgöta-Dal 1995/96 (Älvsborgs länsmuseum 1995)
Dömle stiftsgård 50 år (Stiftsstyrelsen i Värmland 1996)
Tidevarv komma Tidevarv försvinna (Karlstads stift 1997)
Gå med Gud (Cordia 1999)
Domkyrkan är öppen (Föreningen för Värmländsk kultur 2000)
Om Bengt Wadensjö:
Leva i världen – en vänbok till Bengt Wadensjö. Red: Susanne
Wigorts Yngvesson. (Karlstads stift 2008)
I gränslandet - smultronställen i
Östvärmland
Karlstads stift har många gränser, både geografiska och andliga. I
första hand tänker vi kanske inför ordet "gränsland" på gränsen mot
Norge. Ju längre jag kommer mot västkanten i stiftet, märker jag dock
att den gränsen inte särskilt påtaglig.
Frågan är om den gränsen
egentligen finns mellan människorna som bor där. Folk gifter sig över
nationsgränsen, har sina arbetsplatser på båda sidor om gränsen och
lever på sina håll som om gränsen inte fanns. Inte heller andligen är
gränsen särskilt märkbar. Det handlar då inte bara om Södra Finnskoga,
Skillingmark och Lersjön i Eda, även om det där blir tydligare än på
många andra ställen. Det är faktiskt så att på båda sidor om
nationsgränsen har vi en likartad folkkyrklig tradition i Karlstad och
Hamar.
Så har vi gränsen mot Göteborgs stift. När jag kommer ner i Dalsland
märker jag hur tusen trådar löper mot Göteborg och Uddevalla i fråga om
kommunikationer, media, utbildning, sjukvård och annat.
Andligen går det dock en skarpare gräns mellan Karlstads och Göteborgs
stift än mellan Karlstads och Hamars. Den kyrkosyn och bibelsyn som gör
sig hörd från Göteborgs stift, för att inte tala om tonen i det
kollegiala umgänget prästerna emellan, känner vi inte igen från vårt
stift. Karlstads stift står för en kulturöppen och samhällsbyggande
kyrkotradition, där kyrkan står mitt i byn. Vi strävar efter att hålla
ihop, visa varandra respekt trots de åsiktsskillnader som finns också
hos oss.
Ur Karlstads stiftbok 1997
|