Lars Wennberg
Personligt:
Lars Wennberg är född 1932 och uppväxt i Haga i Karlstad. Lärare och
hembygdsintresserad. Bosatt i Sunne sedan 60-talet.
Litteraturgenre:
Lokalhistoria
Utgivna böcker:
Hôtta - East
End i Carlstad. En skildring av ett arbetarkvarter åren 1800 – 1940.
Förlag L. Wennberg 1986.
Pråmkanalen
i Karlstad.
Carlstads-Gillet
1988.
Haga – en stadsdel i Karlstad. Medförfattare: Olof Wennberg och
Karl Axel Hjerdt. Förlag L. Wennberg 1999
AB Manne
Tössbergs Eftr. i Karlstad. Historik. (Tillsammans med Bengt
Lysell.) Förlag L. Wennberg 2001.
Hus i Haga och lite annat – en bildkavalkad. Medarbetare och
medförfattare: Lovisa Wennberg. L. Wennberg 2009
Bearbetade böcker:
Eliasson, Per 1870 – 1940. Trevåningen – en hattmakaregesälls minnen
och anteckningar. Av Per Eliasson; bearbetning och redigering: Lars
Wennberg. (L. Wennberg 1996).
Jansson, Axel 1880 – 1968.
Häradsdomare Axel Jansson, Hälserud, 1880 – 1968. Minnen från min
barndom och fram till nutid. Sammanställning och redigering: Lars
Wennberg.(L. Wennberg 2003)
Sällskapet N.T. i Sunne – Fryksdalens gille 1912 – 2002: historik.
Redaktion: Kjell Bergström ; huvudredaktör: Lars Wennberg. (L. Wennberg
2002)
Utmärkelser:
Sunne kommuns kulturpris 1973
Karlstad kommuns kulturstipendium
1988
Värmlands Hembygdsförbunds silvermedalj 1992
Föreningen för Värmlandslitteraturs stipendium ur Bengt Axelssons
kulturfond 1996
Carlstads-Gillets
Falkfond-stipendium 2000
Sunne Lions klubbs kulturstipendium 2002
Medlem av:
Värmländska författarsällskapet.
Övrigt:
Föredrag med ljusbilder om Haga i Karlstad samt om Sunne.
Pråmtrafiken hölls igång till långt in på höstarna. Det var det värsta
av allt. När isen lagt sig så jämn och fin i kanalen, gick alla barn i
omgivningen och hoppades... Men det slog sällan fel. Det kom alltid
några pråmtransporter och förstörde den fina skridskoisen. Där stod man
och var bitter. Inget skridskoåkande på kanalen denna vinter heller! Som
tröst gjorde vi iskanor nedför de sluttande kanalbankarna och åkte där
av hjärtans lust på pappbitar eller ännu hellre på plåtstycken.
Numera
ligger pråmkanalen stilla och nästan öde. Den verkar opersonlig och
steril nu för tiden. Visserligen är det vackert med vattnet och grönskan
med de mångåriga lönnarna i dubbla rader på kanalbanken. Dessa träd, som
min farfars far som 10-åring hjälpte sin far, trädgårdsmästaren, att
plantera, ger mig särskilt stor samhörighet med vattenleden. Men ändå,
pråmtrafiken gav liv, rörelse, ljud, lukt och charm åt området. Kommer
den tiden tillbaka för min kanal?
Ur Pråmkanalen
|