Bodil Diseth om Värmlandsmuseiförenings
resa i Gunvor Anérs fotspår
Barndomshemmet 2017. Gården Hagen
dit Gunvor Anér flyttade med sin mor och syster när fadern gått bort
står fortfarande kvar i Västra Hungvik.
I onsdags hade Högeruds hembygdsförening celebert besök av Värmlands
landshövding Kenneth Johansson och
ett 25-tal medlemmar i Värmlands Museiförening. Gästerna hade med sig en
unik gåva, ett porträtt föreställande Högeruds egen dotter, poeten
Gunvor Anér, som man i sin tur ville
donera vidare till hembygdsvännerna.
Förväntningarna var stora när den stora bussen från Karlstad svängde
in på planen vid hembygdsgården och landshövdingen med stora steg
närmade sig välkomstkommittén med ett oväntat stort paket i famnen. Var
tavlan så stor? Ingen hade fått se den i förväg.
Men innan nyfikenheten stillades var det mycket som måste sägas och
göras inne i hembygdsgårdens fint pyntade sal. Eftersom landshövdingen
också är ordförande för museiföreningen fick han första ordet, som
innehöll en översvallande berättelse om den värmländska naturens skönhet
och egen glädje över att personligen få överlämna porträttet.
Kenneth Johansson försökte sig till och med på att läsa Gunvors kända
dikt ”Grandôft”. Ett gott försök, men en dalmas som läser värmländska?
Nej, det blir inte bra. Men åhörarna var nöjda.
Gunvor (Löfvendahl) föddes 1892 i
Högerud, men lämnade tidigt Värmland för Stockholm. Hennes far omkom
tidigt (överkörd av tåget), men hon fick ändå möjlighet att utbilda sig
till lärare liksom fadern.
Men sin hembygd glömde hon aldrig. Detta märks tydligt i hennes
diktsamlingar, samtliga skrivna med den jössehäringska dialekten. Trots
detta – eller kanske just därför
– har hennes dikter getts ut i nya upplagor
gång på gång. Men så rymmer dikterna mycken värme, humor och
vardagslycka men också hemlängtan. Med rätta har hon jämförts med
välkända skaldinnan Anna-Maria Lenngren och kallats "fru Lenngren,
förklädd till värmländsk bondmora".
Gunvor gifte sig med finansmannen Josef Anér
och fick två barn, Kerstin och Sven båda välkända
journalister och författare. Hon avled 1967.
Mycket av detta fick vi höra av museiföreningens vice ordförande
Emelie Nilsson och
Hembygdsföreningens ordförande Birgitta
Carlsson innan det var dags avtäcka tavlan, som visade en
underbart vacker ung kvinna. Porträttet är målat av landskapsmålaren
Knut Jansson (1892-1996), som är
representerad bland annat på Nationalmuseet. Tavlan värderades för något
år sedan på Antikrundan till en lägre summa. Alldeles för litet tyckte
Högerudsborna om tavlan, som i deras ögon är ovärderlig och ska hängas
på hedersplats i hembygdsgården.
Anérporträtt. Glädjen var stor när Knut Jansons underbara
porträtt av Gunvor Anér överlämnades.
Nästa programpunkt var en rundtur i Västra Hungvik, Gunvors
barndomsby, till skolan och barndomshemmet. Bussen förde oss genom en
natur som bjöd på det bästa som finns om våren –
nyutspruckna björkar och mattor av vitsippor, men också glittrande
vatten (Glafsfjorden) och in genom radbyn Västra Hungvik, där till och
med dalmasen Kenneth uttryckte sin förtjusning. Jo minsann. Det är inte
bara i Dalarna, som ”Bullerby-bebyggelse” finns bevarad!
När sedan rådjur, tranor, Kanada-gäss, en räv och en flock Highland
Cattle passerades var succén klar.
Färden slutade i Högeruds sockenstuga (församlingshem) där det bjöds
på förtäring.
Här fick vi ytterligare information om dagens huvudperson, innan vi
alla avnjöt en högtidsstund tillsammans med sångerskan Anna
Tunström och pianisten, mm
Yngvar Sofiedahl, som tonsatt ett
hundratal av Gunvors dikter. Underbart.
Dagen avslutades med att Karin van Baalen
och Anita Weiborg läste några dikter
på äkta Högerudsmål, bland annat Grandôft.
Stämningen var närmast magisk när Birgitta Carlsson till sist läste
dikten Ack Varmelann till Värmlandsvisan på pianot.
Nu längtar jag bara efter att höra mer av Gunvors dikter framförda av
Anna och Yngvar.
Bodil Diseth
|