Per Freudenthal,
pseud. Ode Balten
Personligt: För att åtminstone
några ska nicka bekant får nog namnet Per
Freudenthal kompletteras med pseudonymen
Ode Balten.
Freudenthal var dalslänning, född 1875 i Dals Ed där hans far var
kronolänsman. Efter studentexamen 1898 var han under tiotalet år
banktjänsteman i Örebro och Kristinehamn. Det var under
Kristinehamnsåren som han debuterade som författare. Åren i Kristinehamn
blev inte så många. Han flyttade till Stockholm där han arbetade vid
bokförlag och i perioder var journalist vid Svenska Dagbladet och
Aftontidningen. På 1920-talet var han redaktör för Nordisk
Forfattertidende och Folkkalendern.
Freudenthal förblev bosatt i huvudstaden och dog där 1953. Vid
det laget hade han hunnit bli ganska glömd som författare – även om det
tre år tidigare hade givits ut en volym med ett urval av hans noveller
(Selecta). Under Svenska Dagbladets vinjett Bok-marginalen
konstaterades att: ”Ode Balten avled i mitten av december. Det var en
död utan många spalter, en nästan glömd författares mycket anspråkslösa
död.”
Så bra då att Kristinehamn har uppmärksammat Freudenthal med en Ode
Baltens gata – Kristinehamn, den stad där han tillbringade de tiotal år
som ger honom en plats bland de värmlandslitterära författarporträtten.
Den som letar efter alster av Freudenthal får i bokhyllan som sagt söka
efter Ode Balten. Hos de värmländska biblioteken är representationen
minimal.
Litteraturgenre: Skisser,
kåserier, reseskildringar.
Författarskapet:
Per Freudenthal
bokdebuterade 1910 med novellsamlingen Döddansare. Han var inne i
en produktiv period och presenterade under de följande åren ytterligare
ett tiotal skönlitterära böcker – ofta med inslag av satir. I
Döddansare får läsaren följa Sven Fernebo, författarens alter ego.
Boken skrevs redan 1907 och flera av novellerna innehåller inslag från
Kristinehamn. Björn Julén har i Svenskt biografiskt lexikon
beskrivit Freudenthals författarskap och konstaterar att det handlar om
en kortvarig litterär berömmelse. Böckerna fick en hel del uppmärksamhet
när de gavs ut och recensenter talade om en sober stilkonst och ”ett
dekadent, satiriskt temperament”. Fredric Böök recenserade I
lustgården (1912) och menade att Freudenthal förenade »det
hopplösaste temperamentet och den omsorgsfullaste syntaxen bland moderna
svenska prosaister» – en beskrivning som enligt Björn Julén kan få gälla
de fyra första böckerna. Men allt var kanske inte frid och fröjd, för
som någon konstaterade: ”Han hade avsevärd framgång hos kritiken men
inte hos publiken”. Björn Juhlén menar vidare att I lustgården
(1912) blev en vändpunkt i Freudenthals författarskap, och att det i de
följande böckerna handlar om ”satir och kåseri i Hasse Z:s efterföljd”.
Resa till Venus (1923) satte punkt för Freudenthals skönlitterära
författarskap. Fyra år senare kom hans sista bok, Röda syner och
röster, en reseskildring från Moskva. Denna kan ses som en spegling
av hans engagemang inom Sveriges Kommunistiska Parti. Det kan
avslutningsvis nämnas att Freudenthal för sin tredje bok, samlingen
prosadikter Hos nymfer (1911) valde att använda signaturen Pseudo
Solipse.
1953 fick Ode Balten en liten renässans. Det var KF:s bokförlag som
gav ut ett urval noveller i en volym som fick titeln
Selecta.
Publicerade böcker:
Döddansare. Malmö 1910.
Spöksyner. Stockholm 1910.
Hos nymfer. Malmö 1911.
I lustgården. Stockholm 1912.
Kulturblommor. Malmö 1913.
Den förgyllda grodan. Malmö 1914.
I narrkåpa och harnesk. Malmö 1915.
Idyller i helvetet. Stockholm 1919.
Resa till Venus. Stockholm 1923.
Noveller om Eros. Malmö 1924.
När lucifererna fördrevs med Belsebub. Stockholm 1926.
Röda syner och röster. Stockholm 1928.
Selecta. Stockholm 1950.
Författarporträtt sammanställt 2019 av Claes
Åkerblom