Martin Bärjed
Martin Bärjed. Foto: Privat
Personligt:
Martin Bärjed är före detta flottningsarbetare, musiker och
lokalredaktör för tidningen
Värmlandsbygden. I dag arbetar han som legitimerad psykolog. För
några år sedan vände han blicken åter mot skrivandets värld.
Romandebuten skedde 2017. Då publicerades den första delen av vad som
kom att bilda trilogin Saga från ett skogsbryn. Hösten 2018 gavs
den fristående andra delen ut: Saga från ett skogsbryn – Vådeld.
Den tredje och avslutande delen – som bär undertiteln Återväxt –
kom ut 2020. Martin är uppvuxen i Karlstad men bor i dag i Kil. Under
sina år som journalist ansvarade han för lokalredaktioner i norra
Klarälvdalen och i Västra Ämtervik.
Litteraturgenre:
Romaner, spekulativ fiktion, fantastik,
naturromantik, äventyr, bilderbok.
Författarskap:
Några röster om
Saga från ett skogsbryn-böckerna:
Det är lite Games of thrones möter Gösta
Berlings saga över det hela (...) Det är stundom svart och hotfullt i de
myllrande berättelserna. Men inte hopplöst. Det värmländska skämtlynnet
lyser ideligen upp mörkret.
Tidningen
På jobbet
Ofta hör man en röst som är helt egen och
följaktligen inte hörs någon annanstans i den svenska samtidsprosan.
Klas Östergren, författare, efter läsning av manuset
Även om han gör bruk av romanformen så hör
Saga från ett skogsbryn-projektet absolut hemma i den muntliga,
värmländska berättartraditionen.
Bengt Berg,
poet, författare
I sanning ett märkligt alster, och jag
måste erkänna att jag blev fascinerad, både av den språkliga och den
innehållsliga påhittigheten (…) Inblickarna i en ’bokstavsmänniskas’
psyke känns ruggigt övertygande.
Catharina Grünbaum,
språkvårdare, skribent
Med andra delen i serien Saga från ett
skogsbryn har Martin Bärjed skapat sig en plats inom en fantasirik
genre som kan kallas fantastik, realistisk fantasy eller spekulativ
fiktion.
Värmlands Folkblad
Utgivna böcker:
Saga från ett skogsbryn – Rotskott.
Visto förlag, 2017.
Saga från ett skogsbryn – Vådeld.
Visto förlag, 2018.
Saga från ett skogsbryn – Återväxt.
Visto förlag, 2020.
Bokskorpionen. Idus förlag, 2022.
Tillsammans med Ulrika Gustafsson.
Medlem av:
Värmländska Författarsällskapet, Föreningen Värmlandslitteratur.
Hemsidor:
Facebook: Saga från ett
skogsbryn
Kontakt:
E post:
skogsbryn@telia.com
Skrivet om:
Björn Lidberg. Om ett Värmland efter
anastrofen. Värmlands Folkblad 2018 11 16
Johanna Rickan. Humor med allvarlig
klangbotten. Värmlands Folkblad 2017 06 09
Övrigt:
Saga från ett skogsbryn utspelar sig dels i ett framtida Värmland,
som minner om ett gammaldags bondesamhälle; man gör här fynd från vår
tid och fogar in dem någorlunda vettigt i tillvaron – eller misstyder
fynden gravt. Dels äger berättelsen rum i en mer närliggande framtid, en
i vilken samtidens trender skruvats upp ytterligare några varv.
Sammanvävningen av de bägge förloppen bildar intrigen i berättelsen. Den
värmländska landsbygden i allmänhet och finnskogen i synnerhet ligger
författaren varmt om hjärtat, något som satt sitt märke på Saga från
ett skogsbryn.
Bokskorpionen beskrivs så här av
förlaget: "En interaktiv och humoristisk bilderbok för åldrarna 3-6 år
om ett husdjur du inte visste att du hade hemma!" Författaren själv
säger: "Bokskorpionen är en bok om att få syn på det lilla för
att få upp blicken för det stora. Förundran och nyfikenhet, det är
underbara drivfjädrar i livet, och jag hoppas att boken kan väcka upp
lite av det. Även för böcker och läsning rent allmänt förstås!"
Ur
Saga från ett skogsbryn – Vådeld:
Himlen hade gått upp om morgonen näck.
Strax verkade hon emellertid blygas för betraktarna där nere i
Värmelandet, vilka nu under en stund betraktat hennes bryderier i fråga
om hon skulle skyla sig med den gråa klänningen eller den gredelina.
Det blev den djupvioletta.
Skogen mörknade som om natten hastigt
fallit. Ett tordön rungade mellan bergen; himlens vrede över att man
stirrat på henne i hennes klammerier visste inga gränser.
Och mycket riktigt sprack hon av ilska. Det
i alla sömmar. Hela innanmätet föll ur. Himlen hade varit gravid med en
sjö och nu hade hon hittat ett lämpligt landskap att sätta den till
världen i. Utan hejd föll vattnet över det lilla sällskap som vi följer,
och in i täta skogen måste medlemmarna störta. Dock undvikande de högsta
träden, eftersom med ljungeldar, dunder och brak firade himlen den
lyckliga nedkomsten.
Där nere måste jordebarnen skrika till
varandra trots att de befann sig blott armslängder isär. Febrilt donade
Grävarn med sin packning, som han ställt mot ett träd.
”Den förberedde överlever! Kom här, hjälp
mig!”
Han började dra fram nånting ur sin kont.
Mossgrönt var det, prasslade konstigt, regnet träffade det under
obekanta läten … en sorts plagg? Fram kom en duk av ett slag som få på
Axels sida Suma skådat. Genast stack den för blåsten, vilken företog sig
blixtraider genom skogen, och alla fyra måste gripa hårt i kanterna i
det att det smattrade och smällde i duken.
Omsider lyckades de pressa ner den mot
backen. ”Håll så!” befallde Grävarn, varpå han kilade runt och puttade
upp stenar och lade grenar längs med sidorna.
Allteftersom kunde de släppa taget.
Vindilarna försökte få grepp om det lösa sjoket i mitten för att slita
loss hela rasket, men gick bet. Som genom ett trolleritrick fanns
framför fötterna på dem ett värn mot regnet, och de kröp inunder.
Regnet hamrade duken som om det var en
styggelse som måste jämnas med marken, och vinden ryckte och
slet i den och svepte den omkring dem så att de hela tiden måste
brotta till sig rum – men blötare blev de inte.
”Plastic!” ropade Kristin.
Axel, som i samma ögonblick kravlade förbi
tätt intill henne, fick uppleva första gången som hon visade
Grävarn en odelat uppskattande min.
”Plastic”,
bekräftade Grävarn.
|