|
||||
Alvarsson, Louise,
Vid liv
lvarsson, Louise,
Vid liv. Norstedts förlag 2024.
178 s. Gun Berger Wermlandiana 2024:2 Albertus, Sandra, Det pedagogiska kyrkorummet. Argument förlag 2024. 86 s. Sandra Albertus är kyrkopedagog och kantor och älskar sitt arbete: det går inte att ta miste på! Hennes bok om att utforska kyrkorummet andas lek och äventyr och det är nog den upplevelsen man får genom att också delta i någon av hennes guidade vandringar runtom i domkyrkan i Karlstad. För den som är van gudstjänstbesökare kanske allt i kyrkan är invant och väl känt, men många andra behöver vägledning till föremål och platser i byggnaden som ljusbäraren, dopfunten, predikstolen och sakristian. Albertus bok ger många tips om vad man kan se men också om mycket man själv kan göra i kyrkomiljön, detta för såväl barn som vuxna. Har du en kompass med kan du se i vilka riktningar som kyrkan ligger – öst-väst är förstås vanligast, skälen till det kan man diskutera vidare. Man kan gå på ”ordspaning” och samla på ord man möter som har sin särskilda historia, sådana som hyende, alba och baldakin (det senare ursprungligen ”ett tyg från Bagdad”!). Orgeln är ett mäktigt instrument som går att provspela på, de stora klockorna kan vara värda sitt närstudium: ofta har de en gjuten text med budskap från när, och av vem, klockan en gång i tiden göts. Änglar, timglas, epitafier, gravhällar – så mycket historia, så många historier. Det här är en bok som inspirerar och som kan användas av alla som vill göra kyrkobesöket lite roligare, lite mer intressant och lite mer levande. Visst passar boken för barn (eller för lärare till barn), men det är en bok också för vuxna som har lusten kvar att leka, och att lära sig mer om en byggnad man trodde att man redan visste det mesta om. Peter Olausson Wermlandiana 2024:2 Berg, Bengt, Allt tar vägen. Heidruns förlag 2024. 92 s. Bengt Bergs första diktsamling, Där drömmen slutar, utkom 1974. Sedan dess har det gått femtio år och ytterligare 25 diktsamlingar har utkommit, därutöver en lång rad böcker i andra genrer. Totalt rör det sig om ett 40-tal titlar. 50-årsjubileet uppmärksammades tidigare i år av bland andra Torsby bibliotek där en vecka med evenemang vigdes åt detta rika författarskap. Bengt Berg är dock ingen jubilar som stagnerat. Tvärtom. I denna nya diktsamling märks en experimentlusta i formspråket, en lek med ordens framställan. Dikten “NY DAG” är ett exempel: Det lång samma ljuset behöver sin tid. och tar den med sig över tröskeln. Genom ordens uppställning på boksidan sänks tempot i läsningen, och diktens bild blir än mer framträdande. Det långsamma ska inte läsas snabbt, är poetiken för dikten; det långsamma behöver sin tid. Detta spel mellan innehåll och form återkommer i flera av samlingens dikter. Jag tänker särskilt på vissa vinterdikter, i vilka orden får stort utrymme med de korta raderna. Tomrummet blir en tystnad som får breda ut sig, liksom det värmländska vinterlandskap dikterna utspelar sig i. Det är en tystnad som förhöjer orden. Denna stilla vinterkänsla förstärks också av omslaget. Diktsamlingen i övrigt visar upp en stor bredd. Gällande formen ser dikterna olika ut. Förutom de korta och kärnfulla som redan nämnts finns längre, berättande texter. Ämnena är vitt skilda, men allt är rotat i vardagen, i det "lilla livet” och i naturen. Det är dikter om skrivande, om världshändelser, och flera dikter går i dialog med olika författare eller konstnärer. Därtill finns flera citat av olika tänkare. Genomgående för samlingen är vemodet, som nästan känns slitet att tala om i relation till Bergs diktning. Det är en existentiell blick på tillvaron som frambringar vemod. Men det finns alltid en stilla humor som är redo att bryta igenom molntäcket. Den existentiella blicken märks redan i bokens titel, Allt tar vägen. Det är en tankeväckande, mångtydig och, skulle jag säga, trösterik titel. I vardagligt tal kan man höra olika varianter av den välvilliga frasen “allt kommer att bli bra”. Det kan vi förstås inte veta. Men att “allt tar vägen”, det kan vi veta. Vilken väg det blir är ständigt oskrivet. Och tur är väl det. Slutligen vill jag dela en favorit från samlingen, som står som inledning till sjätte avdelningen i boken. Dikten utgår från en vardagssituation som blir till en framträdande bild med förhöjd stämning. Ett stilprov på Bengt Bergs förmåga att rikta diktens ljus mot vardagen och få den att lysa klart. Det finns många sätt att hantera vintern på – vedkorgen är ett. Med den kan man, mycket försiktigt, bära den blå timmen mellan uthus och kökstrappa. Pontus Gustafsson Wermlandiana 2024:2
Björkung, Pernilla,
Anders och draken. Ill.: Ann Perkovic. Visto Förlag 2024. 29 s. Ulla Walldén Wermlandiana 2024:3
Björn Blomqvist, Victoria,
Bortom trädens gräns.
Piratförlaget 2024. 377 s. Victoria Björn Blomqvist beskriver konflikterna i en företagsmiljö där konkurrensen är knivskarp, där oförrätter ältas i oändlighet och aldrig glöms och hur krävande vägen dit varit, inte minst för Cecilia själv som kämpat sig hela vägen från en enkel uppväxt i Sälen till de fina salongerna.
I motsats till sina partner, Lidingöpojkarna Axel
Bergendorff och Carl Stenshuvud har hon gått den långa vägen och hon kan inte tänka sig ett
annat liv. Det är en ganska obehaglig miljö som skildras och man känner ingen större
sympati för någon av huvudpersonerna, kanske med undantag för poliskommissarien Tomas
Carlström, en gång gift med Cecilia. Jag kan heller inte riktigt förstå den besatthet
Cecilia känner för Axel Bergendorff, den oförbätterlige charmören som förför varenda kvinna
han möter trots att han är lyckligt gift och nybliven pappa. Det är han som ska
axla vd-rollen i deras företag.
Helena Vermcrantz
Dahlberg, Urban,
I aska och säck. Lava förlag 2024.
89 s. Urban Dahlberg leker vant med ord i sina dikter och betraktelser, i sina funderingar och föreställningar om livet och om diktandets vedermödor. Diktsamlingens titel styr mot dystra tankar och bokomslaget ser ödesmättat och olycksbådande ut. Den dystopiska titeln och bokomslaget till trots inleds boken med livsbejakande och uppmuntrande texter. Men emellanåt kommer det att vändas på perspektiven, som i kortdikten ”Äntligen”:
Äntligen kunde jag andas ut! Gamla uttryck får nytt liv och dikternas innehåll är av både existentiell och vardaglig karaktär. Det är både tungsint, vilket diktsamlingens titel antyder, och skämtsamt med återkommande humoristiska infall. Dikten ”Allt eller inget” har till exempel inget innehåll. Rubriken i den dikten får stå för sig själv. Fyndigt! Eller rättframt och enkelt som i dikten ”Livboj”:
En bön om hjälp Urban Dahlberg har en förkärlek för det rimmade och rytmiska, vilket kanske bottnar i hans livslånga arbete med musik. Flera texter har en rytm och ett innehåll som en ballad och skulle lätt kunna tonsättas. Nog skönjer jag ett släktskap med Ferlin och även med Fröding. Liksom hos dem finns en samhällskritisk twist som gör att man kan sätta skrattet i halsen. Ljuvt romantiska dikter finns också, men ofta med en överraskande vändning. Bokens titeldikt ”I aska och säck” är placerad mitt i samlingen:
När naturen klär sig i högtidsdräkt
Jag kan gå som en trashank i skog och mark
Jag är ett med naturen, är lycklig och fri
som jag formats av i den verklighet
Solveig Nilsson Lindberg
Edgren, Malin,
Ankomsten. B. Wahlströms 2024. 160
s. Malins språk är anpassat till läsarnas ålder. Lite väl anpassat tycker jag nog ibland. Måste man använda ord som creepy och random när man skriver för ungdomar?
Helena Vermcrantz
Eriksson, Jessica & Holm, Stefan, Château vid vägens slut. HarperCollins Nordic AB 2024. 249 s. Alfred Hitchcock (1899–1980) brukade signera sina filmer genom att själv helt diskret uppenbara sig i händelsernas periferi under ett par sekunder. I romanen Château vid vägens slut av Jessica Eriksson & Stefan Holm följer den sistnämnde med den förstnämndas goda minne häxmästarens exempel. På sid 60 presenteras han som ”framgångsrik höjdhoppare” och ca 100 sidor längre fram som världsledande i den expansiva legobranschen, allt i samma avspända och lekfulla stil. Via Paris och Stockholm hamnar berättelsens kvinnliga centralfigur, 28-åriga Ellinor Carpentier, ganska omgående i Värmland och mer precist i den stad som ”luktar kaffe” med omisskännlig Löfberg-essens. Här är de geografiska kontrollstationerna talrika som himlens alla stjärnor: Sandgrundsudden, Kasern-höjden, Sockerslottet, Bomstadbaden, Värmlands museum, The Bishops Arms, Tallmovallen i Deje och – ojämförligt viktigast – Örnarnas palats i Hertzöga. Detta palä råkar vara Ellinors oförmodade arvedel och blir på nolltid hennes ögonsten, en ögonsten med äkta château-tycke. Med samma glöd som konstnärsnaturen Ellinor förälskar sig i det bedagade men charmfulla örnnästet skrider två blodfulla herrar till verket. Bägge gör anspråk på såväl Ellinors sov- som hjärtkamrar, så vitt jag kan förstå av idel goda skäl. Den ene är mäklare och en olidligt påflugen existens vid namn Andres Williamsson, medan den andre kommer från Skåre, är driftig hantverkare och tenderar att rodna med samma lätthet och självklarhet som en av de sju dvärgarna, sin imposanta kroppshydda till trots. I den mån han lystrar, så lystrar Skårehantverkaren till namnet Felix Gustavsson. Han vinner tidigt min odelade sympati. Mäklare och förlikningsmän bör teoretiskt och praktiskt hållas kort… De senaste två-tre åren har jag läst ett flertal av det samstämda tandemet Erikssons & Holms noveller och romaner/kortromaner och slagits av deras skrivglädje, ihärdighet och inte minst fabuleringskonst. Château vid vägens slut är definitivt inget undantag. Boken sägs vara första delen i en planerad trilogi om romantiska äventyr i Värmland med rottrådar ända bort i ett svunnet 1700-tal. Händelseförloppet är som vanligt sinnrikt konstruerat och humorkoefficienten väl tillgodosedd. I vad som rimligen är en nyckelscen i skildringens absoluta slutfas utkämpar två kärlekskranka män en pistolduell i gryningen år 1811 om en 28-årig kvinnas gunst. Detta om något talar till mitt inre: Onsdagen 25 oktober 1811 föddes nämligen Évariste Galois i en förstad till Paris. Noga räknat tjugo år, sju månader och fem dygn senare utkämpade denne eldfängde yngling en pistolduell i gryningen – på riktigt, väl att märka… – om en ung kvinnas gunst i en solbelyst skogsglänta i Paris utkanter (1832–05–30). Dödligt sårad avled han följande dag på ett sjukhus. Trots sina blott tjugo år rankas och räknas Galois numera som en av 1800-talets främsta matematiker. Ja, verkligheten har ibland en egendomlig förmåga att överträffa även det mest svindlande diktverk.
Mats Parner
Gårdfeldt, Linus,
Brorsan, Krabban och Lädret.
Bonniers 2024. 114 s. Ett nytt ljus. Stefan Johansson. Red.: Åsa Cavalli-Björkman och Adam Korpkog. Thielska Galleriet 2024. 72 s. Stefanus Emanuel Johansson – mer känd som Stefan Johansson – föddes 1876 i Vists socken i Östergötland men kom fem år gammal med familjen till Backa i Norra Ny i Värmland där fadern tillträdde en tjänst som folkskollärare. Han var senare bosatt i Filipstad och Kristinehamn, och under senare delen av sitt liv mest i Karlstad. Han var en kortare tid medlem av Rackstadskolonin. Han bodde också kortare perioder i Stockholm. Även om han var född utanför landskapet så levde Stefan Johansson större delen av sitt liv i Värmland, hans motiv kommer ofta från Värmland, och det är befogat att kalla honom för Värmlandskonstnär. Så deltog han också 1929 i en utställning på Liljevalchs i Stockholm, under rubriken ”Värmlänningar”. Idag finns han representerad i flera större museer. Med ojämna mellanrum uppmärksammas hans konst. 2007 utgav konstnärens namne, konstvetaren Stefan Hammenbeck en monografi. Då gjordes också en vandringsutställning som visades på bl.a. Värmlands och Östergötlands museer. Det var mer än 30 år sedan det presenterades en Stefan Johansson-utställning i huvudstaden. Men under perioden 23 mars–1 september 2024 är han föremål för en större utställning på Thielska Galleriet på Djurgården i Stockholm. Till utställningen har producerats en katalog i behändigt format som ger en inblick i Stefan Johanssons liv. Här finns förutom bilder också två essäer. Den ena är skriven av Stefan Hammenbeck, om konstnären som mystiker. Sorgligt nog avled Stefan Hammenbeck bara några veckor innan denna utställning öppnade. Den andra essän är skriven av Thielska Galleriets Adam Korpskog, som fungerat som utställningens curator. Märkligt nog uppger Korpskog att Stefan Johansson ”växte upp i mindre städer vid Klarälven i Värmland” (sid. 11). De ”mindre städerna” är alltså vare sig staden Hagfors eller köpingarna Munkfors och Forshaga – utan Backa i Norra Ny! En annan märklighet som aldrig förklaras är att inga bilder lånats in från Värmlands museum som äger ett betydande antal Johansson-målningar. Möjligen kan det vara så att det fanns likvärdiga målningar på andra håll, och att en del av de bilder som uppges vara i privat ägo finns i Värmland. Utställningen fokuserar dels på Stefan Johanssons karaktäristiska målningar av stadsmiljöer i nattljus – Karlstad och Klarälven är motivet – men också på Johanssons porträttkonst. Stefan Johanssons vanligaste modell var modern Maria Sofia född Leckström (1839–1924), som han avbildade i en lång serie mycket rörande bilder. Passa gärna på att besöka Thielska Galleriet om ni besöker Stockholm i sommar – förutom den sevärda Stefan Johansson-utställningen finns det mycket konst med Värmlandskoppling även i detta museums fasta utställningar! Busslinjen är nr 69!
Carl-Johan Ivarsson
Helseth, Hannah A., Dalens djup. Fallen i Østerdalen. Word Audio Publishing 2024. 321 s.
Hannah A. Helseth är uppväxt i Karlstad, nu bor hon
på Hammarö och arbetar på företaget Pictura som grafisk designer. Redan 2013
började hon skriva på en spänningsroman efter ett besök i släktens stuga i
norska Østerdalen, en glesbygd med storslagen och lite ödslig natur. Tio år
senare återupptog Hannah arbetet med boken som är hennes debut. Det finns redan
planer på en uppföljare.
Ulla Walldén
Hjertzell, Maja & Hellgren, Joanna,
Brorsans kompis
Robban. Lilla Piratförlaget 2024. 72 s. Johansson, Karina, Kråkslottet. Bokfabriken 2024. 299 s.
Karina Johansson som är journalist på
Fryksdalsbygden har nu gett ut andra delen i sin Vinder-serie, som kan betecknas
som mysdeckare. Första delen Pensionatet kom 2022. Inspirationen till böckerna
kommer från välkända miljöer i Sunne. Denna gång är det Villa Helios, säger
Karina Johansson i en intervju. För den som känner till staden så är det hög
igenkänningsfaktor på gator och olika byggnader.
Solveig Nilsson Lindberg
Karlsson, Hanna,
Drakfolket. Visto förlag 2024. 251
s. Boken handlar om mötet mellan vanliga människor och annorlunda varelser från drakfolket ”för inte så länge sedan” skriver författaren. Tidsangivelsen pekar på att det inte är meningen att det ska vara en historisk berättelse från medeltiden utan betydligt närmare vår egen tid. Den beskriver utförligt vad rädsla för det okända kan göra med människor. Rädslan visar sig också vara förhärskande i det skrämmande drakfolkets värld i djupet av skogen. Författaren visar på många olika sätt i boken hur viktigt det är att bemöta osäkerhet och främlingskap mellan de folk som beskrivs i boken för att förhindra en eskalering som kan leda till en katastrof. Författaren lyfter fram vikten av att vara nyfiken och förundrad inför världen samt visar hur man med mod, civilkurage och klokhet kan utveckla kunskap om oroande situationer och därigenom kanske hindra konflikter och krig samt förändra hela samhällen. Läsaren får följa en ung flicka Aeleena och hennes utveckling genom olika äventyr och utmaningar. Familjen består förutom av huvudpersonen av en hårt arbetande pappa och en lillasyster. Modern är död sedan nio år, så Aeleena har fått ta ett stort ansvar för att hantera livet i den fattiga familjen. Klasskillnaderna i byn är stora och familjen lever isolerat i utkanten av byn i en mycket torftig stuga. Pappan är övertygad om att han gör sin dotter en stor tjänst, när han lovar bort henne till den rike och mäktige Drakdödarens son, den charmige jägaren Algernon. De bor i ett stort hus med två våningar centralt i byn. Det visar sig dock att Aeleena inte alls är intresserad av att gifta sig med Algernon. Hon upplever emellertid att hon nog måste ta sitt ansvar och ställer upp för att hjälpa familjen ur fattigdomen. Men när hon flyr ut till sin älskade skog för att fundera över sin situation överraskas hon av ett möte med en underlig främling. Hon blir konstigt nog inte rädd alls av hans drakhorn och hotande dolk utan stannar till och väntar. Något gör att de fascineras av varandra och fortsätter att träffas i hemlighet. Genom dem får läsaren lära känna olikheterna mellan deras världar. De två lär så småningom känna varandra trots alla kulturskillnader. Deras vänskap och attraktion växer till att bli en länk som överbryggar avståndet mellan de två folken. Aeleena är centralgestalten i boken. Beskrivningen av henne är utförlig och författaren skapar en gestalt som nästan blir för bra för att vara trolig. Hon är stark, orädd, empatisk, klok, beslutsför, kreativ och ansvarsfull men hon upplever sig ensam. Hon har ingen att prata med, när hon ska fatta svåra beslut. Boken är skriven med känsla för fantasi och mystik med återkommande hemligheter, som läsaren gärna vill veta mer om. Relationerna mellan människorna är skildrade med värme och variation. Skogsmiljön dominerar och beskrivningen av byns olika miljöer lyfts också fram med besöken i de olika husen. Boken Drakfolket var en härlig, fantasieggande upplevelse inom fantasygenren som jag läste med god behållning.
Birgitta Holm
Parner, Mats & Widqvist,
Stefan, Brev. Ord som växlades under hösten 2023
och vintern 2024. Norlén & Slottner 2024. 205 s.
Sandberg, Inger & Bross, Cecilia, Laban och Labolina räknar. Ill.: Hanna Strömberg. Rabén & Sjögren 2024. 25 onumrerade s. De här två böckerna ingår i serien Lär med Laban, efter Inger och Lasse Sandbergs karaktär Lilla spöket Laban. Jag tycker att man kan ifrågasätta om detta är i linje med vad makarna Sandbergs skulle ha önskat. Hanna Strömberg har tecknat figurerna inspirerad av Lasse Sandberg men hennes linje är betydligt grövre än Lasses tunna penndrag. Hon använder sig också av kollage men på ett mindre raffinerat sätt. Ja, man känner igen figurerna, men det är också allt. Cecilia Bross är förskolelärare och böckerna kan säkert komma till nytta på förskolorna. Språket är lättillgängligt och lite humoristiskt. Enda fördelen med att exploatera paret Sandbergs figurer är att det kanske leder till att man går vidare till deras egna verk, att de inte glöms bort, vilket är lätt gjort när förlagen snålar med nyutgivning.
Helena Vermcrantz
Solberger, Johanna, Den största lögnen. Rabén & Sjögren 2024. 173 s.
Bibliotekarien Johanna Solberger debuterar starkt
med en ungdomsroman i en ovanlig miljö, nämligen en strängt reglerad kristen
sekt.
Hervor Svenonius
Svensson, Anna,
Sola i Karlstad. Votum 2024. 204 s. Bränder och annat elände har tagit sin tribut av Karlstads arkiv, men det finns ändå åtskilligt av material att gå till för den som vill få reda på vem Eva Lisa Holtz var i levande livet. Anna Svensson har varit grundlig och gått till kyrkoarkiven, till kartor och annat historiskt material men framförallt bygger hennes gedigna biografi på vad dåtidens tidningar haft att berätta om traktens marknadsliv och affärer i slutet av 1700-talet och 1800-talets början. Tidningarna är numer så mycket lättare att söka i tack vare Kungliga bibliotekets fritextsökningssystem. Notiserna om marknadsbesök, stölder och annat ger liv och märg åt skildringen och får mamsell Holtz att träda fram som en levande människa efter drygt 200 år. Utgrävningarna i Karlstad har också kunnat klargöra huvuddragen av hur hennes gästgivargård såg ut och auktionslistorna i tidningarna ger många exempel på vad Sola i Karlstad faktiskt hade för föremål i sitt hem. Eva Lisa Holtz var aldrig gift, men klarade sig bra på egen hand, om än hon under perioder av livet fick ha en man som juridiskt ”förkläde”. Vid 57 års ålder ansökte hon om att bli myndigförklarad för att som kvinna helt kunna sköta sina egna affärer. Den ansökan till kungs blev hon också beviljad. Anna Svensson presenterar brevväxlingen i ärendet om myndigheten och den belyser situationen inte bara för Sola utan för alla kvinnor vid den här tiden: att man i många avseenden levde sina liv på mäns nåd. Boken handlar om en kvinna som blivit ikonisk och som under senare år också tagits upp som en slags rollmodell i feministiska sammanhang. Skildringen ger oss många nya fakta i målet och boken kommer förstås att bli ett standardverk när det gäller vår kunskap om Solagestalten. Däremot betvivlar jag att sista ordet är sagt i frågan. Det återstår en del juridiska arkiv att plöja igenom för den som vill och orkar, arkiv som kanske kan ge ytterligare ledtrådar till frågorna om vem Eva Lisa Holtz ”egentligen” var. Utöver berättelsen om Solagestalten ger Anna Svensson oss också många intressanta inblickar i dåtidens vardagsliv i Karlstad och övriga Värmland. Vi får till och med gå på en vidlyftig krogrunda i residensstaden under mamsell Holtz tid. Hennes etablissemang hörde till de bättre, men det fanns också nästen som Bilkrogen – ”där enligt uppgift stadens och landsbygdens värsta slödder samlades” – och Björngården, som drevs av den illa beryktade madame Björn. Enligt Karlstadshistorikern C E Nygren, som Svensson citerar, var madam Björn ständigt i klammeri med rättvisan och uppfostrade, efter vad ryktet sa, sina barn till tjuvar. Allt var inte idyll ens under Solas ”lyckliga” tid!
Peter Olausson
Svensson, Sven-Ove, Mitt liv som Värmlands sämsta löpare. BoD 2024. 263 s.
När jag någon gång stöter ihop med Sven-Ove
Svensson blir det ofta korta möten – Sven-Ove är en man i farten. Att han var
det till den milda grad att han ägnade en stor del av fritiden åt att löpa land
och rike (=Värmland) runt och därtill ägna även världen utanför vår provins och
nation en och annan mara – det var för mig en nyhet. Om detta svettiga men rikt
givande liv får vi nu veta det mesta i hans nya bok. Han sprang, enligt
föräldrarna, redan vid ett års ålder genom att hoppa över det där gå-stadiet som
de flesta av oss nöjt oss med till en början. Sedan har han uppenbarligen bara
fortsatt att springa på.
Peter Olausson
|
Värmlandslitterära författarporträtt Värmlandslitterära författarsällskap
| |||