Birgitta Wistrand om Erik Gustaf Geijer
Tisdagen den 2 maj höll det 70-årsjubilerande Geijersamfundet sitt
årsmöte i Geijerskolan i Ransäter. Efter årsmötet
bjöds årsmötesdeltagarna på en läcker supé innan det var dags för
kvällens föredragshållare Birgitta
Wistrand.
Birgitta Wistrand
är ordförande i DELS (De litterära sällskapen), var i drygt tio års tid
moderat riksdagsledamot mellan 1991 och 2002 och som sådan bland annat
suppleant i kulturutskottet och utrikesutskottet. Hon grundade också
organisationen Positiva Sverige och utsågs för denna insats till Årets
Svenska Kvinna 1990. Hon har också varit ordförande för Fredrika
Bremer-förbundet i två omgångar 1976–82 och 2008–13 och disputerade 2006
i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet på en doktorsavhandling om
Elin Wägner.
Efter årsmötet talade Birgitta Wistrand över ämnet Bildning – och
Geijer i dag och gjorde en briljant sammanfattning av Geijers liv,
om hans vänskap med gymnastikens fader
Per
Henrik Ling och om
influenserna från bland annat Fredrika
Bremer. Med vänligt tillstånd
av Birgitta Wistrand har Geijersamfundet fått återge hennes intressanta
och fängslande föredrag.
Bildning – och Geijer i dag
Föredrag av Birgitta
Wistrand den 2 maj 2017 på Geijersamfundets årsmöte i Geijerskolan
"Under 25 år bodde jag granne med Geijers, d v s med Geijersgården på
Övre Slottsgatan i Uppsala. Erik Gustaf Geijer flyttade dit 1837 och bodde där
till sin flytt till Stockholm. Huset ligger intill
universitetsbiblioteket, Carolina Rediviva och jag bodde vid Martin
Luther Kings Plan. På den tiden kallades den här delen av gatan för
Kamphavet, d v s det var där man rastade hästarna, som anlände med
passagerare och annat till Uppsala. Kamphavet låg i backen rakt ovanför Gustavianum, dit universitet flyttat 1620 från de trånga lokalerna nere
vid domkyrkan. Inte förrän i slutet av 1800-talet byggdes det nuvarande
universitetshuset och de pampiga fastigheterna vid det lilla torget, som
först senare på 1900-talet fick namnet Martin Luther Kings Plan.
Erik Gustaf Geijer kunde promenera till sitt arbete och följa
färdigställandet av biblioteket, som byggdes under hans tid i Uppsala
och blev klart 1844. Dessförinnan hade Geijer bott nere på
Trädgårdsgatan.
På Geijersgården, där det t o m fanns en ko, bodde Geijer ståndsmässigt
– man kostade på mycket vid inflyttningen – och med en vacker utsikt
både över staden och slottet. Tack vare att huset var placerat där har
det också bevarats till eftervärlden – de andra vackra trähusen i
Uppsala centrum revs ju för att ersättas av fula stenhus.
Temat för mitt anförande är Geijer och bildning. Bildning är årets tema på Bokmässan i Göteborg
2017 och det blir spännande vilka
definitioner man kommer att stanna vid där. På DELS årsmöte i april
ville vi vara aktuella och hade bett kanslichefen i Svenska Akademien
Odd Zschiedrich att komma och föreläsa. Han har för övrigt givit ut en
bok på temat vad är bildning. Hans uppfattning om vad som är bildning
stämmer med hur jag vill tolka begreppet, nämligen att bildning inte är
ett resultat av utbildning eller skolning utan resultat av något mer och
större. En bildad person bör kunna tala om stort och smått och vara
orienterad om det mesta i tillvaron och dessutom veta hur man uppträder
i olika situationer, menar Zschiedrich. Och att låtsas att man vet mer
än man vet– det är rent av obildat.
I Nationalencyklopedien för man ungefär liknande diskussion och talar
inom skillnaden mellan utbildning och bildning men framhåller att
betydelserna växlat liksom vad som bör räknas till bildning.
Ingen kan ju ifrågasätta att Geijer var en utomordentligt bildad
person och
därför tänker jag idag undersöka Geijers bildning just beträffande denna
mer breda definition – att kunna tala om stort och smått och vara
orienterad om det mesta i tillvaron och dessutom veta hur man uppträder
i olika situationer. Och då visa inom vilka områden han lyser extra starkt och
vad som är en orsak till
att han framstår som en så ovanlig människa för den här tiden.
Hur såg egentligen hans bildningsresa ut från Ransäter till Uppsala
över Stockholm och England för att sedan återkomma till Uppsala och
därefter avslutas i Operahuset i Stockholm?
Resan började hemma på herrgården Ransäter med syskon där kulturella
och bildade, socialt aktiva föräldrar lärde honom både hyfs och
etikett men även gav honom ett stort socialt och kulturellt kapital med
litteratur, diktläsning, dans, lek och fester.
Det är väl känt att Geijers studieår i Uppsala sedan blev både många och
motiga och utan några strålande betyg. Kanske roade han sig för mycket
till att börja med, var bortskämd och uppskattad, kanske hade haft det
lätt för sig under skoltiden. Geijer måste haft en vacker röst, senare
blir han ju en ivrig medlem i Par Bricole, och fästmön Anna Lisa
Liljebjörn blev imponerad över hans otvungna säkerhet när de träffades
första gången. I allt hans beteende låg något eget, naturligt och osökt
gentlemannalikt som tycktes vara honom alldeles omedvetet. Men Geijer
var inte omedveten om sina företräden, särskilt inte om sin danskonst.
Den har han ju själv skrivit om.
Misslyckandet i Uppsala ledde till att han hemma på Ransäter tog itu
med sitt första bildningsprojekt, nämligen uppsatsen med äreminnet över om
Sten Sture d.ä., där han fick använda hela sitt register. Uppsatsen
resulterade i Akademiens stora pris 1803. Hans självförtroende ökade. Nu
vände det, han fortsatte sina studier, men fortfarande lyckades han inte
få en docentur utan fick flytta till Stockholm, då Uppsala Universitet
inte kunde erbjuda någon tjänst.
I Stockholm får verkligen Geijer möjligheter att fortsätta sin
bildningsresa, något som blev avgörande för hans framtid. Sällskapslivet
i Stockholm hade nu satt igång på allvar. I slutet av 1700-talet började även
borgerskapet och inte bara adeln att umgås med middagar och tillställningar, d
v s
sällskapslivet kom igång på allvar.
En rad nya föreningar och sällskap
bildades. Efter utländskt mönster inrättade man ordnar med mer eller
mindre hemliga regler. I första hand för Män förstås. Att kvinnor skulle
träffas på lokal kom först senare. I de flesta handlade det om att bli
invald och att bli rekommenderad av någon för att få medlemskap. Dessa
kontakter tycks Geijer ha haft och redan från början känt sig som fisken
i vattnet, framgångsrik med sina många förmågor, som han lärt hemma på
Ransäter och nu kompletterade med historiekunskaper och Akademiens
medalj. Det var här han knöt upp sina kontakter och byggde vänskaper i
allt tätare nätverk som behövdes för att ta sig fram i akademien. Man
kan följa hur Geijer rör sig i landets förnäma kretsar och nära män med
makt. Det finns embryo till spännande forskning om de sociala
associationerna/nätverken i Sverige av Tomas Neiderman, som kanske vore
värt att titta mer på.
Geijer stannade i Stockholm 8 år – från1808
till 1816 – och här lärde han sig att leva ett högreståndsliv med män i
de många sällskapen med underhållning, umgänge, middagar och sång. Han
blev också frimurare som sin bror. Frimurarorden samlade en stor del av
ämbetsmannakåren och var en ytterligare väg till kontakter med ämbetsmän
och hovet.
Av breven till sina föräldrar framgår att Geijer var både medveten
och skicklig i hur och med vem han skulle ta kontakter för att nå sina
mål. Hans första mål var att bli informator för att på det sättet kunna
göra en bildningsresa utomlands, något som hans ekonomi inte tillät. Han
lyckades infria sina mål och blev med tiden informator inte bara till en
utan till flera unga män från framstående familjer, d v s att han måste ha
uppfattats av omgivningen som bildad och passande att eventuellt
anställa som lärare för sonen. Första eleven blev Johan Fredrik Schinkel,
sedan adlad, en ung förmögen man med samma intressen som Geijer inom Par
Bricole och Frimurarlogen. Det var med honom, som Geijer får göra den för
honom så viktiga Englandsresan. Sedan fick han möjlighet att arbeta med
fler unga män, alla söner till högt uppsatta män med stora rikedomar och
vilka själva var aktiva i ordenslivet, d v s där de således träffat eller
blivit introducerade till Geijer.
En av de ordnar han särskilt starkt engagerade sig i var
Götiska
Förbundet, där medlemmarna kom från Värmland och hade studerat i Uppsala.
I Götiska Förbundet blev han en av huvudpersonerna och arbetar för en sundare moral i
samhället. Ni känner säkert till diskussionerna i Sverige vid den här
tiden om hur nationen – läs männen
– efter förlusten av Finland måste stärkas
andligt och fysiskt. Man skulle t ex enligt
Esaias Tegnér inom Sveriges
gränser vinna Sverige åter. Det vore därför intressant att studera
närmare om Geijers kontakter med Per Henrik Ling under den här tiden.
Ling hade ju 1813 fått kungens uppdrag att starta Gymnastiska
Centralinstitutet just med syfte att stärka det svenska folket
genom att utbilda gymnastikdirektörer enligt den tyska modellen som i
sin tur skulle starta gymnastikundervisning i de svenska skolorna. Geijer och
Ling står så tydligt på samma värdegrund romantiskt, nationalistiskt och
konservativt.
Självklart måste de ha känt varandra eftersom de bägge var livligt
aktiva i Götiska Förbundet och flitigt publicerade sig i dess tidning
Iduna.
Även om Ling i första hand för eftervärlden
blivit känd för sitt arbete med det gymnastiska systemet och syn på
kroppen så är han också en flitig författare till en rad romaner, epos
och dramer där språkbruk och innehållet i många på av hans böcker
klingar som hos Geijer, fast naturligtvis inte så litterärt och briljant
som hos Geijer. Geijer och Ling ville
bygga upp en ny stark svensk identitet, där vikingarna var Lings
särskilda förebilder. Och som samfundsmedlemmar måste ni ju alla många
gånger läst Geijers dikt Vikingen.
Bägge är också uppfyllda av talet om livets sammanhang och
skaparkraft. Ling-gymnastiken blev en folkrörelse inte bara i Sverige
utan i hela världen under 1800-talet och långt fram på 1900-ater. Ja,
ibland t o m fortfarande.
Geijer verkar ha tillämpat ordspråket ”mens sana in corpore sano”,
dvs. en sund själ i en sund kropp och framstår som bildad och
kroppsklok. Ja, som i många andra sammanhang modern. Han älskade t ex att
vandra ute i naturen men också att simma i Fyrisån och åka skridskor på
Mälaren och sjöarna kring Uppsala.
Därför intresserar det mig att Geijer alltså
– trots kontakterna i
Götiska förbundet med Ling och den framgångsrika lingska gymnastiken
inte alls anammade den rörelsen utan gick sin egen väg. Jag menar att
den säger en hel del om Geijer som person men också om hans
bildningsresa till England.
Lings gymnastik med sin preussiska bakgrund byggde på disciplin där
träningen skulle ske med en kroppsdel och en övning i taget, innan man
fick börja med nästa. I första hand handlade det också om att träningen
skulle försiggå inomhus. Ling var också stor motståndare till all slags
sporter eftersom de ensidigt tränade en enda kroppsdel och lika negativ
var han till tävlingar. Ling hade utbildats i Danmark och Tyskland innan
han kom till Sverige och präglats av tänkandet där.
För Geijer var det annorlunda. Hans första stora resa gick till
England och den satte spår i honom för resten av livet med en positiv
inställning till det brittiska. Även när det gällde bildning och träning
av kroppen. I England förekom nämligen inte den slags gymnastik som
bedrevs på kontinenten vid den här tiden utan där ägnade man sig åt
friluftsliv och sport utomhus, d v s vad Geijer gjorde i sitt liv och
därför på ett avgörande skiljer sig från övriga Sverige i detta
avseende. Visst är det ett bra exempel på Geijers unikitet.
Troligen fanns medlemmarna av Götiska
förbundet liksom vännerna i Värmländska sällskapet med när
det gällde att till sist pressa fram en tjänst som professor till Geijer
i Uppsala och en lite säkrare ekonomi, men man kan fråga sig hur det var
att lämna den här kretsen av män med makt för att åka till det
provinsiella Uppsala – hur ofta åkte han till Stockholm och deltog i
olika festligheter. Men kanske var det en del i hans bildning att han
anpassade sig?
Vad han däremot fick i Uppsala – det var publik.
Hans
föreläsningar blev ett slags begivenheter och till dem strömmade hundratals
studenter. Vecka efter vecka höll han sina föreläsningar och fick visa
upp sig. Han tvivlade ofta på sig själv och sin talang och måste ha
njutit av all den uppskattning han fick vid sina föreläsningar.
Han tycks inte ha varit en vältalare men passionerad och medryckande
talare med spännande nya tankar och kunskaper som stimulerade.
Återigen en bekräftelse på bildning.
I Uppsala fortsätter Geijer sin bildningsresa, ledd av sin nyfikenhet och
ständiga närmanden till nya områden och läsning av tidningar och böcker
från världens alla hörn, där han följde det den senaste i den
intellektuella och politiska utvecklingen. Hans intresse och arbete för
att lära och utbilda sina många elever och studenter till samma
intellektuella glädje som han levde med är släkt med nyfikenheten, som
han smittade av sig till andra.
Geijers reseberättelser visar samma glädje över att få nya
erfarenheter och nya upplevelser. Han undersöker och beskriver
människor, konst, musik och mat lika ingående och med samma energi.
Ständigt lade han nya stenar i sitt bildningshus…
Malla Silverstolpe
lade sina salonger på fredagar – just därför att
då hade Geijer avslutat sina föreläsningar. Han kunde pusta ut alla
kunde diskutera vad han föreläst om under den gångna veckan.
Att kvinnor uppfattade och beundrade Geijer
är oomtvistat. Han måste haft en särskild gen som anslog kvinnor.
Berodde det på att han var annorlunda mot kvinnor än andra män och
charmade dem så att de föll som käglor. Vad jag undrar över är hur
Geijer kunde uppskatta dessa ganska kvalmiga romantiska ömma möten med
många kvinnor. Ulrika
Knutssons många beskrivningar bland annat om
Geijers relationer med
Malla Silverstolpe och Anna
Amalia von Helwig är ju dråpliga. Att göra
framgång i även dessa kretsar i Uppsala måste också ses som en särskild
slags bildning efter mitt tycke.
Min sista spaning om Geijers bildningsresa handlar om
Fredrika Bremer. De möttes
på en för bägge kritisk tidpunkt i sina liv – då mycket stod på spel.
Kanske var just deras kontakt avgörande för bägge.
På samma sätt som Geijer var en särpräglad och unik man av sin tid, jag
skulle vilja säga en modern man, nästan så var Fredrika Bremer en
särpräglad och unik kvinna för sin tid. Och modern även för idag enligt
min mening. I henne fick han en likvärdig diskussionspartner
– och en som
vågade och kunde ifrågasätta och säga emot honom. Dessutom var hon långt
före honom i sina tankar och läsning om social rättvisa och demokrati.
De var inte bara bägge två intellektuella giganter - de var också
politiker.
Så här gick det till när de träffades första gången för att ge Fredrika Bremers
bild av Geijer. När han uppsökte henne hade de aldrig träffats.
Det hela började med att Fredrika Bremer hade skrivit till Geijer för att tacka
för hans bok Minnen i juli 1834 och i brevet bland annat önskat att hon
var karl och student så att hon som hon skriver ” kunde få höra Geijers
föreläsningar och bli klar med sig själv och världen”.
Geijer hade med sina reflektioner om det mörka i människan, kaos,
väglöst land och depressioner träffat henne mitt i hjärtat. Brevet är
ganska underdånigt – skrivit af en kvinna på 33 till en 51 årig man som
dessutom var rektor på Uppsalas Universitet.
Det är i mars 1835 som Geijer uppsöker
Fredrika Bremer på Årsta slott där hon bodde med
sin familj. Visst är det lite märkligt att han oanmäld uppsöker
Fredrika Bremer? Och
resan ut till Årsta tog minst tre och en halv timme med häst eller båt.
Och han skulle dessutom ta sig de 8 milen från Uppsala till Stockholm d v s en dagsresa på en 5–6 timmar.
I ett brev beskriver Fredrika Bremer
Geijer
som liten och fet. Hon karakteriserar honom som munter d v s som en människa med positiv
syn på sig själv och världen. Han beskrivs t o m som lite vårdslös av
henne. Geijer kanske ansågs som lite bohemisk och det är ju intressant att
detta kunde vara en man i staten som beskrivs så här. Det gjorde mig
glad och förklarar hans energi och förmåga att ständiga komma igenom på
andra sidan – på fötterna –trots mörka förebud.
Fredrika Bremer och Geijer delade också intresset för dans och musik
– G har ju själv
beskrivit hur skicklig han är på att dansa och Fredrika Bremer älskade att dansa även
om hon ju inte fick bjuda upp. Sedan hör hon Geijer spela piano. Dessa
toner djupa, vilda, fantastiska. Detta var Geijer. Det var Ingivelse i
hans spel.
"Nu känner jag att jag innerligt kan hålla av honom och är på god väg
därtill". skriver hon till Böklin.
Fredrika Bremer var således 17 år yngre än Geijer när de träffades. Hon var visserligen
känd och hade blivit uppmärksammad för sina teckningar ur vardagslivet. Men hade ännu inte blivit en internationell kändis det var först i
slutet av 1830 och senare som hennes romaner Grannarna och Hertha satte
eld på debatten i Sverige och blev översatta världen över. Man kan fråga
sig vad som förmådde Geijer att resa till Årsta för att uppsöka
Fredrika Bremer. Viktigt för bägge, många menar att Fredrika Bremer
ligger bakom det så kallade
avfallets bildningsresor. Fredrika var
aldrig aggressiv eller konfrontatorisk i debatten, däremot var hon envis
och ihärdig. Detta retade sig många på, också Geijer som då kunde
utbrista: ”Du predikar så förbannat”. Sådana aggressioner stod
Fredrika Bremer över
och hon gav sig inte in i polemik någonsin varken med
Carl Love Jonas Almqvist och
Det
går an eller med Hertha.
Kanske kan man säga att de var ett slags tvillingsjälar som trots
sina stora utförsgåvor ibland tvivlade på sig själva. Och som trots
tungsinnet skrev muntert och med glädje. Bägge är både och människor. De
tror både på knytt och troll, samtidigt som de hängivet sluter sig till
den kristna läran. De är uppfyllda av skapar-
eller inbillningskraften
som Geijer skriver om – den får honom till stordåd långt utöver vad man kan
kräva av en professor i historia.
Inbillningskraften – den ser jag som drivkraften till hans skrivande
och tänkande, han stannar inte prövar och prövar om, skriver nytt. Och
hans sätt att uttrycka sig/skriva är bildat, d v s jämlikt. Han sätter sig
aldrig på några höga hästar utan beskriver sina utgångspunkter som han
ofta senare ifrågasätter och prövar om – det är onekligen mycket
sympatiskt och ovanligt för den tidens högtidliga och ofta auktoritära
framställningar men som han delade med Fredrika Bremer, som också talade om
självglömmandets skaparkraft.
Geijer och Fredrika Bremer försatte sina bildade samtal och blev allt närmare vänner. Fredrika Bremer blev
ju också den som bekostade han bildningsresa till Tyskland.Men tycks Geijer inte ha
nått fram – om vi nu talar om bildning.
Han ansåg inte att kvinnor skulle ha rösträtt och han tyckte inte om
romaner!
|