Lars
Löfgren
Lars Löfgren. Foto: Privat
Värmland är inte ett landskap, Värmland är ett sinnestillstånd.
Därför
befinner jag mig i Värmland vart jag än beger mig i hela vida världen.
Det är hemligheten med Värmland.
Lars
Löfgren i Teaterchefen bakom maskerna
Personligt:
Lars Löfgren är född på polcirkeln 1935 men uppväxt i Ekshärad, son till
rektor Gunnar och Annie Löfgren. Han tog studentexamen 1955 i Karlstad,
Bachelor of Arts vid
Gustavus Adolphus
College i USA 1958,
fil. kand. i Uppsala 1959, diplom vid i
Sorbonne
Universitet Paris 1961 samt blev
Doctor of Humane
Letters h.c. i USA 1988.
Efter
regiutbildning i USA och Frankrike var Lars Löfgren 1963–1968 verksam
som regissör vid TV-teatern, 1969-1983 som TV-teaterns chef. 1985-97 var
Lars Lögren chef för
Kungliga Dramatiska
Teatern och 1997-2001 styresman (chef) för
Nordiska museet.
Som TV-chef
samarbetade Lars Löfgren med
Ingmar Bergman
bland annat med
Scener ur ett
äktenskap och
Trollflöjten
och som Dramatenchef bland annat med
Hamlet,
Peer Gynt
och
En vintersaga.
1995 producerade Lars Löfgren Bergmanfestivalen i
New York.
Hans uppdrag har varit många under årens lopp. Bland de
internationella kan nämnas att han varit ledamot i Europarådets
teaterkommitté och generalsekreterare för l´Union des Théâtres de
L´Europe. Men tiden har också räckt till för ett författarskap och
ett 15-tal böcker
Litteraturgenre:
Poesi, prosa, facklitteratur, dramatik.
Författarskap:
"De eviga symbolerna jord, luft, vatten och eld är ständigt
återkommande, liksom referenser bakåt till antika och folkliga inslag.
Dikterna tecknas mot bakgrund av ett slags mytologiskt natur- och
landskapsdrama och stundtals är meningarna arkaiskt övermättade. Ofta
blir natursymboler bärare av mänskliga egenskaper... Den poetiska
medvetenheten är hög, Löfgren skriver utifrån ett engagerat känsloläge
och det genomsyrar skriften utan att han tappar överblicken." (Jörgen
Hammenskog om diktsamlingen Över vattnet i Btjs sambindning)
Utgivna böcker:
TV-teatern 10 år
(red., tillsammans med Henrik Dyfverman). Sveriges Radio 1964.
Revolt.
1972.
Kungliga Värmland
(med
Bengt Hallgren
) NWT 1988.
För
det brinnande.
Bonnier 1993.
Den
svenska lustgården.
Wiken 1993.
Över
vattnet.
Bonnier 1995.
Teaterchefen bakom maskerna.
Bonnier 1997.
Berättelser från
Ekshärad.
CD-bok. Bonnier Audio 2002
Svensk
Teater.
Natur & Kultur 2003.
Teater på liv och
död.
Bonnier Audio 2003.
I det röda gräset
Lyrik, även ljudbok. Akleja Förlag 2006
Ekshäradsmässan
Slottskyrkan 2007
Teaterladan -
Resonans.
Akleja Förlag 2009
Det var dans bort i
vägen
Ljudbok Bonnier Audio 2011
Himlens Fäste
Lyrik Akleja Förlag 2011
Ljus över stränder och näs.
Värmlandstriologi. Akleja 2014
Medverkan i antologier:
Gränsland.
NWT
1963
Värmland.
Svenska Turistföreningen 1985
Konst
i Arvika.
Arvika konstförening 1986
Karlstads stiftsbok 1990/91.Karlstads
stift 1990
Nordiskt ljus vid sjön Racken samt nutida värmländsk konst.
Rackstadmuseet 1991
Ditt
Värmland.
Länsstyrelsen i Värmland 1992
Karlstads stiftsbok 1995/96.
Karlstads stift 1995
Utmärkelser:
Hedersledamot av
Gustav
Adolfsakademien.
Hedersledamot Värmlands Nation.
Värmländska Akademiens första
preses 2002-2005, sedan dess Hederspreses. Internationella priser bl.a.
Prix Italia.
Svenska Akademiens kungliga pris
1997.
H.M.
Konungens Kabinettskammarherre 1999.
Kommendör av franska
Hederslegionen
Övrigt:
Filmmanus, TV-pjäser, scenpjäser
Medlem av:
Sveriges Dramatikerförbund.
–Tre kavaljerer satt och spelade kort i en sandhög vid scenen på
herrgården på Rottneros, Gösta Berlings Ekeby. Det var Per-Erik
Rundquist, Göran Tunström och jag. Göran skulle bli författare. Han
kände Tage Aurell, skrev dikter och kunde konsten att skriva akrostikon.
Jag skulle bli regissör. Per-Erik Rundquist var redan författare. Vi
beundrade honom. Då och då kom ett visdomsord mellan givarna. Dessutom
var han gift med Irma Christenson, skådespelerska på Kungliga Dramatiska
Teatern, som den här sommaren spelade Selma Lagerlöf i De blå sagornas
spel. Hon var också regissör för stycket. "Nu måste vi repetera,
pojkar", hördes Irmas karakteristiska stämma när hon gick förbi.
Per-Erik och Göran tog det lugnt som äkta kavaljerer. Jag var ambitiös
och ville se hur Irma gjorde. "Han skall bli Dramatenchef", sa Göran och
pekade på mig. Då hade jag aldrig varit på Dramaten. Långt senare blev
jag Dramatenchef. Irma fanns i ensemblen. Det kom telegram från Göran:
"Vad var det jag sa! Profeten Tunström."
... 1919, trycktes en bok där en kvinna sitter i Amerika och skriver om
sin hembygd:
"Värmland är den roligaste plats som
finns på jorden.
I Värmland växer det många vackra
blommor. Vitsippor och blåsippor och syrener och liljekonvaljer. Och
prästkragar. Pappa har en prästkrage på sig, när han predikar i kyrkan.
Pappa och mamma plockade så många
blommor, när de var i Värmland. De tycker bäst om liljekonvaljer. Jag
önskar att jag finge se dem.!"
Citatet är ur Anna Olssons bok En prärieunges funderingar. Hon var
dotter till Sunnemoprästen Olof Olsson, som i en väckelserörelse ledde
sin församling ut till Amerika för att missionera. Emigrantbarnets
hembygd skapades av några få egna minnen, men mest av vad föräldrarna
berättade för henne.
Jag försöker att få mina tre barn att
inse att Värmland är deras hembygd, även om de alla är födda i en förort
till Stockholm. Anna-Karin är född i Skåne av småländska föräldrar och
uppvuxen i Nyköping. Vi upptäckte att hennes morfarsfar var rådman i
Kristinehamn. Nu är också hon värmländska.
Slutsats: Den som inte är värmlänning kan bli det. Men det kôster
på.
I min barndom hade jag en söndagsskollärare som fick mig att tro
att vår hembygd var Palestina. Där skulle vi alla samlas innan vi kom
till himlen. Jag ville hellre samlas i Värmland. Det vill jag
fortfarande.
Ur
Teaterchefen bakom maskerna
|