Birgitta Renström Linde
Birgtta Renström Linde. Foto: Privat.
Personligt: Birgitta Renström Linde är legitimerad psykolog, speciallärare och
författare med rötter i Värmland. Hon är född 1947 i Skoghall på
Hammarö, uppvuxen i Skoghall, Glava och Åmål. Därefter studerade hon i
Göteborg, men är sedan 1978 bosatt i Alingsås.
Genre: Romaner baserade på person- och släkthistoria, mikrohistoria och
aktuella samhällsfrågor.
Birgitta Renström Linde om sitt författarskap:
Att bli författare var något som inte ens fanns på kartan när jag
gick ur gymnasiets allmänna sociala gren på Högre allmänna läroverket i
Åmål år 1966. Läraryrket var däremot något jag länge funderat på och
uppmuntrats till av mina föräldrar och syskon. Direkt efter studenten,
kom jag in på Guldhedens folkskole-seminarium i Göteborg.
Endast 20 år
gammal började jag min lärarbana i Göteborg och där träffade jag min
blivande make. Intresset för studier, samhällsfrågor och psykologi,
lockade mig dock att läsa vidare, till psykolog och speciallärare.
Det visade sig bli svårt att få jobb som psykolog. Jag praktiserade i
Karlstad och vikarierade senare under en kort tid medan våra två första
barn var små, men det var inte som nu, konkurrensen om de få tjänster
som fanns var mycket hård, liksom villkoren. Arbetet med barn var för
mig både givande och intressant. Därför vidareutbildade mig till
speciallärare och blev därmed kvar i läraryrket under ca 20 år. Vi
flyttade till Alingsås 1978 och vi fick vårt tredje barn.
År 1989 tog jag steget tillbaka till psykologyrket, som jag sedan kom
att utöva fram till år 2016. Jag har aldrig ångrat att jag tog det
steget.
Intresset för att skriva har alltid funnits hos mig. Detta fick min
mamma att genom åren med jämna mellanrum utropa: "Du skulle allt bli
författare Birgitta!”. Då tänkte jag inte på författarskap som något
reellt, något möjligt, bara att min mamma uppmuntrade och gav beröm, som
mammor ofta gör.
Min mor Britta började själv skriva då hon blev änka, små fina dikter
hon varsamt mejslade fram. De publicerades i Provinstidningen Dalsland.
Hon läste dikterna för de gamla och sjuka på äldreboendet, en mycket
tacksam uppgift. Men hon skulle snart ge även mig en anledning att
skriva.
Det var när min mor på sin dödsbädd yttrade ”Jag lär ha haft en bror”
som min släktforskning tog fart. Förutom, att mina efterforskningar
snart kom att avslöja att det funnits en bror och att det fanns kusiner
jag inte känt till, rullades även min mormors liv upp bit för bit. En
mormor som var död innan jag föddes. Hennes liv visade sig vara långt
mer innehållsrikt än jag anat. Detta blev den gnista som satte igång
tanken på att börja skriva. Minnet av min mors uppmuntran spelade också
in.
Debutromanen Huldas Hemlighet (2012, bearbetad nyutgåva 2018) blev
berättelsen om min värmländska mormor Hulda, en av alla dessa obemärkta
kvinnor, som under förra seklets första hälft försakade mycket i sin
strävan att under ibland svåra omständigheter skapa ett bättre liv för
sig och sina barn.
Även romanen Postiljonen (2018) baseras på personer och händelser ur
den egna släkthistorien. Karaktärerna, tidsepoken och miljön är densamma
som i Huldas hemlighet. Utifrån en familjs tragiska öde skildras
kvinnors och mäns kamp för överlevnad och ett värdigt liv under svåra
tider, men också deras glädje, förnöjsamhet och drömmar. Det handlar
även här om de obemärkta och människor som historien ofta glömmer.
Efter att jag valt att lämna mitt arbete som neuropsykolog inom den
stora sjukhusorganisationen, skrev jag romanen Spegelfällan (2013).
Syftet var att lyfta fram patienters och anställdas gemensamma utsatthet
i det svenska sjukvårdssystemet. Jag har i romanens form gett en bild av
sjukvårdens dilemma utifrån mina egna iakttagelser som psykolog på
medicinska avdelningar på stora sjukhus.
Min bristande erfarenhet och att jag på sätt och vis är självlärd i
författarkonsten leder förstås till en del misstag i processen. Framför
allt är det som alla författare vet ganska svårt att bli helt nöjd och
att anse sig klar med en produktion. Därför var det extra spännande att
ta del av recensionen från Bibliotekstjänst (BTJ), då jag hört att den
betecknats som en kvalitetsmarkör. Jag andades ut när bedömningen av
Huldas Hemlighet var så positiv. Ändå fanns det mycket att rätta till då
Huldas Hemlighet gick i nytryck 2018. Men jag hade ju lärt mig att
undvika en del fällor med de påföljande böcker. När Postiljonen fick en
helt fantastisk positivt mottagande av BTJ kändes det som ett verkligt
kvitto på att boken är läsvärd, men också på att all möda givit frukt.
Nu väntar jag på att intresset för Postiljonen ska leda till att man
från Myndigheten för tillgängliga media (MTM) gör en talbok för synsvaga
personer. Både Huldas Hemlighet och Spegelfällan går att få som talbok
via Bibliotek.
Genom författarskapet ges många nya spännande erfarenheter som att
bli intervjuad i Radio P4 Göteborg och det vid ett par tillfällen i
direktsänt förmiddagsprogram. I radioprogrammet Släktband i P1, oktober
2012 var berättelsen om Huldas ett inslag i ett program som handlade om
barn som förr lämnades bort.
Det jag främst uppskattar är när mina böcker når ut i ett sammanhang
där människor är aktivt intresserade och engagerar sig. Då blir
behållningen ofta större. Men de var nytt för mig förstås att mer direkt
träda in inför publik med det jag skrivit själv. Det var nervöst i
början men visade sig vara mycket stimulerande för det fortsatta
författarskapet. Störst publik jag haft var på Släktforskardagarna i
Karlstad 2014 med föredrag under rubriken Vägen till Huldas Hemlighet.
Nya ofta oväntade erfarenheter ger medverkan med presentationer, som i
Värmlandsmontern i Göteborg, på Bokmässorna i Karlstad, Kulturhuset
under kulturveckan i Sunne, på Bokcafé i Od och Biblioteket på Hammarö.
Det ömsesidiga utbytet med läsintresserade, vid ett bokbord vid
montern på bokmässor och släktforskardagar, ger ovärderliga intryck och
uppslag. I de besökandes egen släkts historia finns många gripande
livsöden som är värda att minnas och reflektera kring.
När mitt författarskap uppmärksammades lokalt eller regionalt med
större reportage där bild och text täckte hela uppslag, som i Dagens
Nyheter eller i tidskriften Svenska öden och äventyr, tog många läsare
kontakt via brev, mail och telefon.
Släktforskarpublikationer och medlemsblad som Wermlandiana ger många
uppslag och att få vara med där med sina alster är extra hedrande,
liksom i den vackra innehållsrika tidskriften Värmländsk kultur.
Särskilt fint blev där reportaget om Huldas hemlighet då man så
proffsigt bearbetat ett gammalt foto av Huldas son Karl Uno i
sjömanskostym till ett riktigt konstverk.
Foton ger ofta värdefull information och är en viktig del av
researchen. Dokumentärfotograf Roy Palm, en avlägsen släkting till mig,
har försett mig med många äldre bilder från de platser jag skriver om.
Tillsammans hade vi därför en utställning med miljöer som skildras i
Postiljonen. Ett 80-tal bilder, förstorade och bearbetade tillsammans
med texter ur boken, var under en vecka upphängda i vagnsskjulet på Kärnåsens hembygdsgård, alldeles intill Klarälven i Norra Råda under ”Klarhäljaveckan”.
Titeln på denna visning var: Postiljonen - en resa längs Klarälven.
Invid Klarälven ligger också Kleynes Antikvariat i Karlstad, platsen
för release av boken Postiljonen några månader innan. Den bästa miljön
man kan tänka sig för just denna bok.
Att träffa läsare har gett mig rika tillfällen att knyta nya
kontakter som ibland nya intressen leder det till nya åtaganden. Då
Bowen-föreningen hade årsmöte i Karlstad blev jag tillfrågad om
medverkan och det utifrån släkthistorien bakom romanen Huldas Hemlighet.
Detta ledde så småningom till ett mer aktivt deltagande som
styrelsemedlem i föreningen. Bowenmetoden för personlig utveckling
innefattar en kartläggning av familjen tre generationer bakåt. En
strukturerad metod för stress- och konflikthantering, på grupp och
individnivå, användbar inom olika områden i samhället.
Så har min egen yrkeserfarenhet på ett naturligt sätt kunna
integreras med mina intressen; samhällsfrågor, historia, släktforskning
och skrivande. Inte minst ska nämnas att det under arbetet med
researchen kan komma nya uppgifter från redan kända och tidigare okända
släktingar. Ofta sådant som inverkar på helheten, nya bilder och
berättelser som kompletterar släkthistorien. Hela processen, researchen,
skrivandet, releasen och utgivningen av böckerna har sammantaget gett
mig ökad insikt om min egen släkt men framför allt om samhället och dess
historia.
Sist men inte minst har intresse och uppmuntran från läsare och
givande kontakter med andra skribenter gett mycket inspiration till att
fortsätta skriva.
Utgivna böcker:
Huldas Hemlighet (2012, i bearbetad nyutgåva 2018)
Spegelfällan (2013)
Postiljonen (2018)
Maken till Olga. Om fasta band
och brustna trådar. Visto 2023.
Medlem av:
Värmländska författarsällskapet sedan 2012
Hemsida:
www.renstromlinde.se
Kontakt:
lindebirgitta@gmail.com
Madonnans näsa - Ett barns betraktelse
Baserat på barndomsminnen från Glava
i Värmland
av Birgitta Renström Linde
Jag föddes i Skoghall men fyra år gammal flyttade jag med mina föräldrar
och min sju år äldre bror in i lägenheten ovanför Konsum i Berga.
Därefter bodde vi under ett halvår på andra våningen på en bondgård uppe
i Lövås. Till slut kom vi till det röda huset i skogsbrynet bortom
kyrkan och bakom granhäcken alldeles bredvid överlärare Elders bostad.
Tanken på Glava i Värmland har för alltid fyllt mig med värme och
kärlek. Endast fem år under min barndom bodde vi där, från år 1951 till
slutet av år 1955.
Stark är minnet av de trygga snälla vuxna som brydde sig om oss barn och
lät oss vara med i sysslorna på gårdarna och i köken. Jag kan ännu i min
fantasi förnimma lukterna från ladugårdar och logar, ljuden från
frustande hästar och kacklande hönor, känna de små kattungarnas mjuka
päls mot min kind och smaken av nykärnat smör och varm mjölk från
nymjölkade kossor.
Det finns så mycket att berätta om hur det var att det skulle behövas en
hel bok för det. Nu blir det bara en liten betraktelse, några tankar
från en liten flicka, skrivet ur ett barns perspektiv.
Jag hann gå i skolan tre terminer på Glava Glasbruk innan vi flyttade
tillbaka till Skoghall. Där stannade vi under vårterminen 1956. Min far
hade fått ett nytt arbete i Åmål i början av året, så när en bostad blev
ledig flyttade vi alla efter. Där blev jag kvar till 18 års ålder.
Jag minns tiden i Glava som min barndoms allra lyckligaste tid.
Inspiration till denna betraktelse var ett återbesök sommaren 2015, hela
60 år efteråt. Jag förundrades. Kyrkan lika vacker, den lilla grusvägen
till huset var omgiven av sommarens doftande örter, nästan som då. Ingen
hade jämnat vägkantens vilda blomsterprakt utan låtit det frodas
naturligt.
Då när jag såg hur bevarat det var, kom tårarna och jag insåg på riktigt
hur mycket jag längtat tillbaka. Allt var inte förändrat, som det ofta
varit, inte riktigt allt. Min väg fanns kvar, den väg ur vilken mitt
medvetna jag blev till.
Alingsås i mars månad 2020
Birgitta Renström Linde
”Min väg, sommar som vinter, vår som höst, morgon
som kväll. Men om sommaren är dikeskanterna här fyllda av en frodig
växtlighet som lämnar ljuva doftspår i luften. Alla sorters färgrika
sommarblommor, blåklockor, prästkragar och smultron omger mig när luften
dallrar av värmen från solen
Jag tittar upp och följer med blicken längs den vitrappade kyrkväggen
innan jag kliver ner för stentrappan. Så högt det är ditupp, tänker jag.
Kyrktornet tycks inte ha något slut när jag står här. Men det har det.
För när jag är därhemma på gården och hör kyrkklockorna ljuda över
bygden brukar jag tittar ditåt och då ser det inte alls lika imponerande
ut. Men nog är det högre än allt annat häromkring.
Det är stilla och tyst härute. Det enda som hörs är mina steg när jag
skuttar fram på grusgången och bort mot öppningen i stenmuren. Jag
kommer ut mitt backen på den lilla grusvägen, min väg. Jag stannar till.
För ett ögonblick omges jag av en mäktig tystnad, en sådan som hörs.
Mamma sa att jag skulle gå före. Hon trodde det skulle bli lite sent för
mig om vi slog följe hem och så är det ju inte helt mörkt ännu. Det
gjorde inget, för det känns alltid så bra att gå på den här vägen
alldeles själv, i sin egen takt utan att bli störd. Jag gillar att tänka
och fantisera om allt och det gör jag alltid när jag går här.
Vägen ligger i skymning nu och det är svalt i luften. Det luktar så
gott. Ljuset från en bil fladdrar till därnere på stora vägen. Jag hör
hur den kör in på planen framför kyrkan. Den stannar till precis där vår
skoltaxi till Glasbruket hämtar oss på morgnarna. Men nu ska jag gå åt
motsatt håll. Jag fortsätter upp mot krönet. Den leder spikrakt fram
till vårt hus. I början smiter den tätt intill kyrkogårdsmuren, men där
kyrkogården slutar tar de öppna åkrarna vid. De mörka plogfårorna har
stelnat efter höstplöjningen. Som vågor på ett hav. Apropå vatten, så
har jag hört att man dränker kattungar ingen vill ha. Det är inte snällt
gjort. Jag blir ledsen då jag tänker på det och att bonden i granngården
sagt att han slängt vår katt där i plöjsla. Det var för några veckor
sedan. Han hade skjutit den med sin bössa först. Den var för gammal och
trött för att leva, sa han och mamma höll med. Nu ligger den där ute
någonstans. Jag ryser vid tanken.
Vårt hus finns vid vägens ände. Det ligger rakt framför mig nu, dolt
bakom en mörk granhäck. Inte ens i dagsljus är det synligt härifrån.
Ingen mer än vi som bor bakom den, tar denna väg. Min väg, sommar som
vinter, vår som höst, morgon som kväll. Och nu är det nästan kväll,
alldeles stilla, lite kyligt, men jag fryser inte för jag har min fina
röda jacka på mig och den är fodrad. Så det känns bara bra att gå här på
vägen och fundera och jag kommer på så mycket att tänka på. Jag drar på
stegen nu.
Jag håller mig på mittsträngen där det vissnade gräset känns som en mjuk
matta under skosulorna. Lukt av fuktig jord och ruttnande löv kryper in
i min näsa. Mina steg blir ljudlösa. Ännu har marken inte hårdnat av
frost. Men träd och buskar har börjat fälla sina blad och grönskan är
borta, så som det brukar vara vid den här tiden kring min födelsedag.
Men om sommaren är dikeskanterna här fyllda av en frodig växtlighet som
lämnar ljuva doftspår i luften. Alla sorters färgrika sommarblommor,
förgätmigej, blåklockor, prästkragar och smultron omger mig när luften
dallrar av värmen från solen. Det surrar av humlor och bin i de vassa
törnrossnåren runt den övergivna torpstugan vid skogsbrynet, den som
blivit min lekstuga. På ängen betar de brunvita kossorna, Stjärna och
Rosa, medan de viftar med sina svansar för att mota bort flugorna. På
åkern landar tofsvipor och lärkans drillar hörs över gärdena när våren
kommer.
I granskogen, strax bakom den lilla faluröda stugan, växte det mycket
blåsippor förut och jag plockade stora buketter till mamma. Hon blir
alltid så glad när hon får blommor av mig. Men i våras växte där inte en
enda och de hjärtformade bladen stack heller inte upp genom lövtäcket på
marken, så som de brukar.
Men nu är det höst och snart är det vinter, säger mamma. Då blir det
isblommor på fönstren om mornarna, mörkt tidigt på dagen och kolsvart på
kvällen. Jag är inte rädd för mörker alls, men kommer att tänka på det
tant Rut frågade mig precis då jag skulle till att lämna kyrkan förut:
"Ä du inte rädd Birgitta, för å gå ensam förbi alle di där gravera på
körrgårn?"
"Vaför skulle ja väre de, sa jag, di är ju döe di söm ä i döm ! Di kan
ittnö göre!"
Jag kom att tänka på det där nu och jag skvatt till. Det som plötslig
rasslat till var visst bara en samling vissnade löv som ännu inte hunnit
mjukna.
Om vintern när vattenpölarna frusit till is, ger de också oväntade ljud
ifrån sig. Något jag tycker om. Att höra den blanka ytan krossas och se
de småvassa isbitarna förvandlas till ett mönster är lite spännande, så
jag kan nästan inte låta bli att stampa på dem tills det brister.
Jo, jag förstår att jag måste lägga mig tidigt för i morgon blir det upp
i ottan igen. Men nu kan jag ta jag det lugnt hemåt, för jag tycker om
att gå den här vägen och göra det som faller mig in och fundera över
allt omkring mig, på allt som hänt och på sånt jag längtar till.
I morgon åker vi som vanligt med taxin uppför den krokiga vägen till
skolan uppe på Glasbruket där de yngsta skolbarnen från vår by går de
första två skolåren. Det är så mycket uppför på denna väg att min
storebror en gång fick pappa att ta bobben i bilen och lämpa av honom
uppe vid Glasbruket för att han skulle kunna åka hela vägen ner till
Konsumaffären vid vägkorsningen, där vi bodde då. Det var visst inte
nerför hela vägen fick vi veta. Han var borta länge. Mamma gillade inte
den där idén så klart, för nog kunde hon räkna ut att hemska saker kunde
hända honom om han mötte en bil i nån sväng på denna hala väg. Det var
en färd på åtta kilometer genom en skog på en vägsträcka som var både
kurvig och backig. Det kan jag också fatta, fast jag är så liten.
Mamma är alltid rädd om oss, men storebror är aldrig rädd för något. I
kväll lät hon mig gå hem själv fast det inte är ljust, för att hon vet
att jag inte är rädd för mörker. Hon behöver ju vara kvar och hjälpa
till i kyrkan. Annars brukar hon inte gå dit så ofta, fast vi bor så
nära. Det är bara jag som går dit varje söndag när det är söndagsskola.
Men förut idag gick vi här på vägen tillsammans mamma och jag. Hon bar
på en stor korg som hon fyllt med saftflaskor, apelsiner, äpplen,
konserver, korvar, torkade fikon, och bröd. Den flätade korgen var
smyckad med röda glansiga sidenband. De var lindade runt det stora
handtaget där det längst ner på varje sida satt små buketter av
lingonris som mamma fäst med banden och knutit till två vackra rosetter.
Korgen var så dekorativ att det såg ut som på ett av de där bokmärkena
jag fick av min faster i Göteborg på min födelsedag förra året, då när
jag blev sju år.
Jag stannar till och ser ut över kyrkogården. Ett gravljus lyser ur den
svarta jorden. Bortom muren av sten, ser jag ut över gärdena och den
mörknande himlen och tänker på hur annorlunda här såg ut när vi åkte
spark hem efter julgransplundringen i Ordenshuset. Den där kvällen när
månskenet målat den vita snön med sitt blåa sken och de tusentals
stjärnor som glimmade på himlavalvet stänkte sitt glitter över åkrarna.
"Det är som vore vi mitt i ett mycket stilla hav av stjärnor och ljus",
sa mamma då. Det var så vackert. Precis som i kyrkan.
Förut idag, när mamma gick fram med korgen och ställde den bredvid de
andra gåvorna framme vid koret, då satt jag kvar. Nära Madonnan. Henne
jag aldrig får nog av att se på. Hon är så lugn och fridfull i sin
vackra mantel och det långa flätade håret under kronan med korset. Hon
sitter där med den lille gossen i sitt knä. Men det är något med hennes
ansikte, något är på tok med det. Jag kan inte säga vad det är.
Jag vet att det kan finnas konstigheter i ens ansikte, sånt man föds
med. Min farmor har berättat att hennes minsting var harmynt när han kom
och han är det än. Jag ser det tydligt. Farbrors överläpp är svullen och
han talar i näsan. Annars är han mycket stilig. När jag frågade henne
varför han föddes så, svarade hon tankfullt: "Det vet en inte, det ä
allt mystiskt det där!"
Farmor säger att min farbror har haft det svårt med det där mystiska.
Hon är så snäll, den snällaste jag vet. Farmors blåa ögon ser mig när
jag ser i dom och hon ler lite, bara lite, precis som Madonnan, fast jag
får titta länge på Madonnan för att upptäcka det förstås. Det tycker jag
själv är väldigt mystiskt. Min farmor har ett skrynkligt ansikte och det
är lite konstigt det med. Men det syns så fort man tittar på henne.
Jag tänker därför alltid på min farmor och min farbror när jag ser på
Madonnan. Fast hela hon är mystisk tror jag ändå hennes näsa är
märkligast. Hon var nog född sådan och måste haft det svårt. Allt
behöver inte vara perfekt på en, säger farmor.
"Min pöjk är stilig ändå, och jag tycker så mö om en, ja, jag tycker mö
om alle mine pöjker ja," säger hon.
Så är det också med Madonnan. Det där med näsan spelar ingen roll. Jag
tycker hon är fin i sin krona. Det är som vore den av guld. Jag kan
föreställa mig hur det skulle sett ut om den vore det. För då hade hon
varit ännu mer lik en drottning ur en saga, en som sitter rak och
ståtlig på sin tron. Men allt, ansiktet, håret, manteln ser så gamla ut,
som om det funnits där i tusen år. Precis som farmors ansikte som också
ser ut att ha funnits länge.
Med sin varsamma hand om den lille sitter hon där alldeles stilla
omgiven av en blå himmel. Nedanför är altaret med den smidda ljusstaken
och lite längre fram på golvet den gamla dopfunten i sten. På var sida
om statyn står golvljusstakarna där ljuslågorna ständigt fladdrar av
vinddraget inne i kyrkan.
"En fridfull ro vilar då över denna del av kyrkan", sa vår fröken i
söndagsskolan den gången hon berättade hur det går till när barnen döps.
Jag har aldrig sett ett dop. Min lillebror har ett namn, men jag vet
ingenting om hur det gick till när han fick det.
Madonnan är gammal fast hennes barn alltid är litet. Hela den tid jag
har gått i söndagsskolans har de båda suttit kvar där bakom lågorna, som
om de väntar på mig. Ibland möter jag Madonnans blick, allvarlig men
vänlig, som om hon sa: ”Välkommen tillbaka lilla vän. Dig tycker jag
om." Så som farmor ser ut och som hon säger när hon får se mig.
Idag sa de något om att man skulle vara snäll och tacksam som hon och
dela med sig till dem som inget har. De fattiga, de gamla och de sjuka.
Det var också det min mamma sagt då när vi gick där med korgen full av
mat. "Korgen skall vara till någon som är fattig och behöver den. Vi ska
vara tacksamma för det vi har och dela med oss", sa hon. Mamma är snäll
hon med. Fast ändå kan jag tycka att det inte var snällt att skrämma
lillebror med tomteansiktet. Jag hade ju lovat att se efter honom och
hade han sprungit ut på vägen hade jag förstås hindrat det. Men det
tänkte kanske inte mamma på. Att jag fanns. Så är det ofta. De liksom
talar om mig ibland, som om jag inte kunde tala själv och ibland pratar
de förbi mig, som om jag inte var där.
Så är det för Madonnan och hennes barn hela tiden. Det är som om de två
inte är där, fast de alltid finns där. Folk sitter i bänkarna och ser
ner i psalmboken medan de sjunger och orgeln låter från läktaren. Ibland
tittar de upp mot predikstolen eller ner mot altarringen med de
avbildade apostlarna vid koret. De ser där på altartavlan med den
korsfäste Jesus inrammad av ett stort draperi som målats direkt på
väggen. Madonnan och barnet har en mer undanskymd plats.
Men den här gången pekade prästen med hela handen mot henne och folk
vände sig om och såg åt hennes håll. Han sa något i stil med: "Vår
madonna där, hon var mycket snäll och god och tackade Gud." Sedan
pratade han en lång stund om att det var viktigt att dela med sig av det
man hade till dem som har det sämre ställt, i alla fall tror jag det var
så han menade. När de vuxna talar inför varann är det ibland svårt att
förstå allt vad de menar och att fråga någon där inne i kyrkan går inte
för sig. Vi ska ju inte göra väsen av oss och inte heller säger de vuxna
något. Precis som madonnan och hennes gosse.
Ja, så vill allt fröken i skolan också att vi skall göra. Sitta stilla
med knäppta händer och lyssna. Vi får aldrig prata rakt ut i klassrummet
utan att räcka upp handen om vi vill något eller ska svara på en fråga.
Då får armbågen aldrig lämna bänken när vi räcker upp handen och knäppa
med fingrarna är absolut förbjudet.
Det som fröken Olsson säger om hur vi ska uppföra oss är mycket viktigt
för oss. Det stod klart för mig först efter att jag gått en tid i skolan
däruppe på Glasbruket. Det var den där dagen när pappa tog mig med in på
sitt kontor ovanför Konsumbutiken och sa att han talat med fröken. Ja,
egentligen hade hon kommit till affären för att handla, men då passat på
att nämna det där om att jag inte var skolmogen, att det kanske vore
bäst för mig att stanna hemma ett år till och leka med min lillebror. Då
när pappa berättat det hon sagt, då förstod jag.
Min pappa vet att jag älskar att gå i skolan, så det är bra att han sa
till mig vad som gällde. Inte skruva sig på stolen, inte krypa upp med
fötterna under sig, utan sitta tyst och stilla med knäppta händer och
fötterna på golvet, så skulle det vara. Jo, så var de en sak till tror
jag, som fick fröken att tycka att jag inte var stor nog för skolan.
Det var den gången hon sa att vi skulle klippa ut figurer i läseboken
och jag trodde det var de som fanns i läseboken som hon menade, dem hon
just pekade på i boken, den som låg i hennes hand. Så konstigt, tänkte
jag, klippa i en bok! Var det möjligt? Men visst hade hon sagt det? Jag
ville vara lydig. Därför tog jag genast fram saxen som låg i bänken. Jag
tvekade lite, men ville ju göra som fröken sagt och tog nu saxen i ena
handen och boken i den andra, beredd att skrida till verket.
Minns inte hur fröken sa när hon fick syn på mitt tilltag. Jag satt ju,
på hennes inrådan, närmast katedern och det hade nog en orsak. Jag
fattade i alla fall på hennes starka reaktion att det var väldigt dumt
av mig att ens tänka denna tanke. Klippa i en läsebok!
Sedan fick vi i alla fall var sitt papper och i uppgift att först rita
av figurerna i boken för att därefter klippa ur dem. Jag förstod då, men
försent, att det var så hon menat. Jag hade inte begripit vad hon sagt
vilket säkert var skolomoget av mig. Pappa sa inte något om att fröken
nämnt den här pinsamma saken, men jag tror nog att hon hade den i åtanke
när hon kom fram till att jag ännu inte var mogen nog för att gå i
skolan.
Efter att pappa talat med mig om detta blev det i alla fall inga mer
svarta prickar för dåligt uppförande, inte heller blev det fler såna i
mitt hjärta, de stora svarta prickar som stod under mitt namn i fröken
Olssons blå anteckningsbok.
Även om de funnits där skulle de ändå bli förlåtna när Jesusbarnet kom
till världen på juldagen. Fröken säger att Jesus suddar ut prickarna i
hjärta och förlåter alla de dumheter vi gjort och hon vet allt, nästan
som min pappa. Men Jesus förlåter på ett villkor förstås, för det finns
alltid villkor har jag lärt mig. Det är att vi ångrar oss och ber om
förlåtelse, men också att vi varje kväll knäpper våra händer och läser
"Gud som haver barnen kär".
Jag minns så väl när hon avslöjade det hela. Det var när vi precis
sjungit färdigt psalmen Bereden väg för Herran medan hon trampade på
orgelpedalerna. Hon var väldigt förkyld då och behövde först snyta sig
ljudligt med sin näsduk, den hon alltid viker prydligt innan hon
placerar den i linningen på sin gråa kjol. Stackars fröken. Så sa hon
det där om Jesus och aftonbönen och prickarna som skulle försvinna från
hjärtat. Precis som snoret i näsan tänkte jag då, när hon snöt sig.
Så kom mitt första jullov. Jag kände mig febrig redan sista skoldagen
och hela julen låg jag nedbäddad i min säng. Ur min näsa kom det inget
snor. Istället blev det de svarta prickarna som visade sig på mitt
skinn. Fast nu var de röda. Även inne i halsen var det rött. För det såg
mamma när hon tittade efter. De där röda prickarna under huden hade ju
varit i hjärtat där blodpumpen sitter och blodet finns överallt i
kroppen säger fröken. Blod är rött och det syns när man ramlat i gruset
och slår i knäna. Mamma sa i alla fall att mässlingen gick och att flera
av mina skolkamrater också hade fått den. När jag senare, efter att ha
grunnat länge, frågade henne hur den kunde gå från människa till
människa, skrattade hon till och förklarade att man bara sa så för att
den var smittsam, att den spred sig och hur den liksom flög omkring och
fastnade på folk. Ingen annan i familjen fick den i alla fall, bara jag.
Varför det var så behövde jag inte fråga, för det visste jag ju redan
och inte var det något jag gärna ville berätta för mamma.
På julafton när jag låg sjuk visade sig pappa med en tomtemask för
ansiktet. Min lillebror blev så rädd att han började skrika i högan sky.
Ljudet skar i mina öron så det dunkade inne i mitt huvud. Alltmedan jag
vecklade ut en leksaksspis och en dockservis ur mina paket fortsatte han
gapa och ut kom också hans första ord: "Ävla ompe!". Då drog jag täcket
över huvudet.
Så lillebror fick allt en prick i hjärtat han med fast han var så liten,
för svära får man inte. Särskilt inte på julaftonen. Men snälla Jesus
kom ju dagen efter och han tog säkert bort lillebrors prick.
Nu är jag nästan hemma för jag är strax framme vid vår höga häck. Den
ser spöklik ut, alldeles svart är den i skumrasket, men rädd är jag
inte. Men lillebror skulle nog bli orolig om han gick här på vägen även
om jag gick bredvid. I somras hängde min mamma upp pappas tomtemask på
den där granhäcken, för att hindra lillebror från att springa iväg och
hamna nere vid den stora vägen. Hon gjorde så för att skrämma honom från
att gå där och kanske hamna ända nere vid kyrkan vid stora vägen. Han
blev livrädd förstås, började gapskrika och kom springande till mig. Men
han slutade inte grina. Jag tog honom i handen och fick gå till mamma
för att han skulle lugna sig. Jag sa då till henne att lillebror blivit
väldigt skrämd av tomeansiktet med det vita skägget och bad henne att
hon skulle ta ner det.
"Så du tycker det är bättre att han blir påkörd då?" sa mamma strängt.
Det tyckte jag förstås inte, men förstod ändå inte, för jag var ju med
honom hela tiden och skulle aldrig låta honom springa så långt som
bortom granhäcken, inte ens ut på vår väg.
Min mamma kanske hade rätt för lillebror försökte aldrig att gå genom
öppningen i häcken igen och han blev inte påkörd. Men jag tycker ändå
att det inte var snällt att skrämmas så där. Sånt känns i min mage. Så
hade absolut inte Madonnan, där borta i kyrkan gjort ifall hennes pojke
ville lämna hennes knä och springa iväg. Jesusbarnet alltså. Hon skulle
nog i stället hållit ett öga på sin gosse hela tiden eller åtminstone
litat på att hans storasyster passat honom. Om han nu har en
storasyster, tänker jag. Fast Jesusbarnet är väl inte lika livlig som
min bror och han är nog lättare att hinna ifatt. Och Madonnan har
förstås inte alls så mycket att göra som min mamma. Hon sitter bara där,
men mamma hon håller jämt och ständigt på med något och under tiden ska
vi passa oss så vi inte bränner oss på elden eller spisen eller vattnet
som hon kokat upp. Men jag måste medge att hon aldrig är rädd att låta
mig gå omkring ensam överallt här i byn även om det är mörkt ute.
När jag hade mässlingen senaste jullovet kunde jag inte åka skidor eller
susa ner på bobben i Bergabacken. Inte heller kom jag bort till kyrkan,
där Madonnan måtte undrat var jag blivit av. Jag kunde heller inte följa
med ner till Hammarö och min kära farmor och farfar, där hela släkten
alltid träffas på julafton, då min farmor fyller år just den dagen. Det
brukar vara så roligt nere vid den stora sjön Vänern där de bor. När den
är frusen åker vi skridskor, storebror och jag. Om vi åker ut med
sparken i rännan mellan den frostiga vassen nedanför farfars odlingar
och ut på den frusna sjön, kan jag höra den svarta isen knaka och se
skåror och sprickor överallt kors och tvärs. Ibland dånar det riktigt
högt över sjön och då blir vi rädda för att isen ska gå upp. Men för det
mesta är det bara roligt att titta ner i djupet och se de lustiga
bubblorna därnere.
Jag tänker på allt det här nu fast det ännu är flera månader kvar till
jullovet, men tanken på det gör mig glad. Nästa jullov hoppas jag vara
frisk som en nötkärna för jag är väldigt snäll i skolan och läser bäst i
klassen nu, säger fröken.
Fröken har varit min söndagsskollärare också. Redan innan jag börjat
riktiga skolan längtade jag till söndagen då jag fick gå i "skola". På
knä med smaken av de klistermärken jag slickat på tungan och med doften
av trä från kyrkbänken, den jag använde som skrivbord, förundrades jag
över de vackert färgade bilderna överallt i kyrkan, ja ända uppe i taket
har de målat. När jag frågade om altartavlan berättade fröken att de
spikat upp Jesus som straff för allt ont som människor gör. Fattar inte
det där riktigt.
Nu knastrar det åter på gruset för jag är inne på gården på väg upp till
huset. Det lyser bara en liten lampa i fönstret annars verkar det vara
släckt överallt. Det ser mystiskt ut och förresten är det mystiskt
alltihop det där med korset och spikarna, precis som det där med
Madonnan. För hennes gosse är ju alltid så snäll, där han sitter i
hennes knä, så stillsam och tyst, precis så där tyst som min lillebror
bara kan vara när han sover. Och det gör han säkert nu när jag kommer
hem.
Birgitta Renström Linde
Författarporträtt
sammanställt av Birgitta Renström Linde 2020 och uppdaterat 2024