Det fanns en berättartradition där hemma
Under värmländska
bokmässan 2014 delade Föreningen Värmlandslitteratur ut Bengt
Axelsson-stipendiet till skådespelaren Eva-Mi
Tapper för hennes kulturella insatser i Värmland. Vi i
föreningen blev nyfikna på att få veta mer om denna mångsidiga person.
Då Eva-Mi numera delar sitt boende mellan Deje och stadsdelen Färjestad
i Karlstad, där vi bor nästan grannar, bjöd jag hem henne på en
eftermiddagsfika.
Hur var det nu
allt började, frågar jag och Eva-Mi berättar. I närheten av den stora
bondgården i Edebäck, där hon delvis är uppväxt, startade farfar
möbelhandlaren med medhjälpare Klarälvsmässan. En stor scen byggdes,
tivoli och marknad blev varje midsommar ett återkommande inslag. Tidens
stora artister uppträdde. Vid ett tillfälle skulle Christina Schollin
framträda men hon hade blivit försenad. Eva-Mi som då var fem år och
börjat dansa för Erna Liede i Munkfors fick inta scenen och dansa för
de nästan 30 000 åskådarna. Kanske var det där fröet såddes eller var
det till och med tidigare. "Det fanns en berättartradition där hemma",
säger Eva-Mi, "och jag älskade när farmor läste Bergatrollet av Fröding.
Fröding har följt mig som en röd tråd genom livet". Ändå är det med
Selma Lagerlöf och även hennes piga Lagårds-Anna som vi ofta förknippar
Eva-Mi med. Men mer om Fröding senare.
I nionde klass
var det dags att göra praktik och trots motstånd från skolan lyckades
Eva-Mi driva igenom en tvåveckors praktik på scenskolan i Stockholm och
dit åkte hon på sitt allra första huvudstadsbesök. Där fick hon vara med
på lektioner både med Ulla Sjöblom och Sif Ruud. När hon var 17 år
återkom hon för att söka in på samma skola och kom en bra bit på väg i
inträdesproven men inte ända fram. Istället blev det Skara skolscen och
senare fria teatergrupper både i Södertälje och senare Karlstad. Det var
under det politiska 70-talet. "Men jag ville ju dansa också", säger
Eva-Mi, "så jag sökte till Balettakademin i Stockholm och gick där ett
år och senare även Balettakademins Show och
Musical utbildning i Göteborg.
Till slut kände jag att det
är nog till Värmland jag ska tillbaka, till berättelserna och
människorna. Att gestalta", säger Eva-Mi, "är det viktiga. Att hitta det
där heliga rummet i berättandet.
Ibland har jag
tänkt att jag skulle utbilda mig till något annat, präst eller lärare
men så har det dykt upp något intressant projekt som jag inte kunnat
motstå".
Att vara
frilans och hela tiden hitta och driva nya projekt är ibland slitsamt,
medger hon men tillägger att entreprenörsandan har hon med sig hemifrån.
Numera arbetar
Eva-Mi som dramapedagog på kulturskolorna i Forshaga och på Hammarö och
resten av tiden med skådespelande men även som regissör, senast i
den rosade uppsättningen
Kalenderflickorna på Värmlandsteatern. När jag frågar henne om
förebilder nämner hon bl a Olof Buckard och Solveig Ternström. Den
förstnämnde har hon samarbetat med i många sammanhang och har nästan
daglig telefonkontakt med och tillsammans med Solveig Ternström och
Carina Ekman finns ett projekt under arbete, Solveigs värmländska
salong. Men hur var det nu med Gustaf Fröding och den röda tråden.
"Jodå, han är alltid aktuell", säger Eva-Mi. I mars2015 framträder
hon med ett program kallat Älskade Gustaf - älskade lillpojken, där det
mörka och allvarliga i Gustafs liv får ta större plats.
Kaffet är
urdrucket och jag tänker på hur många sidor i denna skrift (Wermlandiana
2015:1) jag skulle behövt för att få med allt Eva-Mi hunnit med inom
skådespeleri, dans, regi och skolprojekt.
Gun
Berger
|