Grekland
Den verkliga ”stora” resan skedde emellertid när han var 21. Då var
det till Grekland, flickan Pepis hemland, och det var en resa med
ambitionen att nu skulle det verkliga livet ta sin början och han skulle
vara där ett drygt halvår.
Jag minns när Göran packade ryggsäcken och mamma grät och vädjade:
”du kan väl åtminstone bli folkskollärare först”. Att resa till Grekland
på detta sätt i slutet av 50-talet var väl ungefär som att hundra år
tidigare resa till Amerika. Grekland låg väldigt långt bort, var okänt
för de flesta och i mammas ögon säkert farligt. Men för Göran var det en
nödvändighet att komma ut i världen. Sunne var ingenting. Det verkliga
livet fanns någon annanstans, ju längre bort desto bättre. Han tog sig
till Grekland på det långsamma sättet, han liftade vilket var vanligt på
50- och 60- talen. Bagaget hade han som en nutida backpacker på ryggen,
i en redan då antik ryggsäck.
Ur Prästungen:
Det är en liten rädd skit på en och Libanons cedrar, så det är nog en
synvilla att de liknar oljecisterner, rökiga fabriksskorstenar. Men på
kajen luktar det färskt bröd. Grekland har bakat min ankomst till ära.
Nu skall här levas! Sju år har jag på mig, vart skall jag börja.
Vad sökte han då i Grekland och vad fann han? Han ville möta det
annorlunda, motsatsen till Sunne, möta ”det levande”, människor med
berättelser – och för den delen kvinnor. Vilken 21-åring på resa gör
inte det. Mycket av det han sökte fann han nog, men det fanns också
perioder av stor ensamhet och en period då han låg svårt astmasjuk.
Omsider hamnade han på ön Hydra i en krets av andra unga resenärer,
några med författarambitioner. Två som senare gjorde sig bemärkta i den
kretsen var den norske författaren Axel Jensen och den kanadensiske
författaren och senare sångaren Leonard Cohen, men det var också andra.
Jensen och Cohen hade gett ut sina första böcker och vunnit en del
berömmelse. Göran hade precis gett ut sin första diktsamling och han var
yngst i denna krets. Man skrev på dagarna och umgicks på kvällarna och
här fann nog Göran något av det han drömt om.
Grekland blev sen målet för flera resor. Göran var bl a också
reseledare 1962 – 63 när charterresorna precis börjat bli vanliga. Göran
tyckte om detta, framför allt att möta människor som aldrig varit
utomlands. Han älskade den oförställda häpenheten och naiva glädjen
dessa turister visade upp inför allt det annorlunda.
Grekland var under 60-talet något av ett andra hemland för Göran, men
resulterade aldrig i någon bok. Däremot skrev han ett antal noveller som
utspelar sig där, noveller som han publicerade i SvD och DN och Vi.
Fortsatt resande
Göran reste sen i hela sitt liv. Efter att ha träffat sin hustru Lena
Cronqvist reste de nästan alltid tillsammans. Lena var hans reskamrat
och hade ofta en nödvändig komplementär roll. Göran såg det han ville se
och var inte så intresserad av fakta, Lena var mera verklighetsnära,
Lena hade ögat och kunde hjälpa Göran ett se, medan Göran hade ordet och
förmågan att få kontakt med folk.
Vart reste de? Latinamerika, Indien, Australien, Grekland
naturligtvis, USA för längre vistelser, men sen kortare resor till Kina,
Israel, Ryssland och många europeiska länder.
Lena säger att det var Göran som oftast vill ut och som fick idéerna
till resmålen. Men det konstiga var, säger Lena nu, att när de kommit
fram så kunde Göran lägga sig på hotellsängen och säga att det nog
räckte om hon, Lena, åkte och tittade på det ena och det andra, så kunde
hon sen berätta för Göran hur det var.
På två resor blev Göran sjuk under en längre period. Så var det i
Mexico och så var det i Indien. Ingen tycker om att vara sjuk, men man
kan ändå ana ett visst mått av trivsel för Göran då han fick ligga i
sängen och läsa böcker som Lena bar hem från platsens bibliotek eller
boklådor. Det var liksom ett sätt att legitimera att han inte behövde
vara så aktiv. Göran var inte intresserad av sevärdheter och sådant som
stod i resehandböckerna. Hans intresse fastnade vid de oväntade mötena
med människor, en plats dofter, ljud, vardagligheter och bilder.
Görans första Sunneroman fick heta De heliga geograferna och
redan det säger någonting om hur Göran såg på detta att resa. I romanen
samlas ett antal män, alla på var sitt sätt besjälade av andra länder,
länder som under kriget är stängda och kanske därför desto mera
lockande. Deras referenser är slumpmässig läsning, åhörandet av föredrag
i radion eller på Folkets hus. Det här utspelar sig under den tid då
Sten Bergman fångade radiolyssnarna. De bildar Sunnes geografiska
sällskap. Mycket till förening blir det inte, det är en samling ganska
patetiska drömmare den består av.
Men i boken förstår man att resandet skulle innebära upplevelser. Av
en resa skulle det formas en berättelse efteråt. Här kan vi återknyta
till Wille. Hans enda berättelse om Venezuela är att det var hett, och
Göran blir bestört över detta. Han säger t o m att det är en
förolämpning mot hela den sydamerikanska kontinenten att inte ha blivit
sedd och sen berättad om. En resa utan berättelse är ingenting, möjligen
hett, förbannat hett.
Mellanamerika
1967 var det så dags att byta utsiktspunkt och det ledde till en
drygt halvårslång resa till USA, Mexico och Guatemala. Han och Lena åkte
buss tvärsöver USA, men deras egentliga intresse får nog sägas vara
Mexico och Guatemala. I södra Mexico, i Chiapas mötte de i de små byarna
den indianska kulturen med den magiska föreställningsvärlden,
textilkonsten, den religiösa blandningen av traditionella
trosföreställningar och katolicism. I USA hade Göran ätit något som
sedan blommade ut i gulsot och han blev sjuk och sängliggande en längre
tid. Här uppstod den situation som jag nämnt: Göran inrättar sig i
sjukrollen; låter Lena göra olika expeditioner medan han kan ligga hemma
och läsa. Och på något sätt beklagar han sig inte över detta och det
leder till han kan fördjupa sig i litteratur om landet och kulturen och
också komma i beröring med de politiska förhållandena, något som han
inte tidigare ägnat sig åt.
Politik var problematiskt för honom. Han såg ju individer,
vardagslivet - inte övergripande politiska strukturer, han kunde inte
intressera sig för politisk teori, eller skaffa sig en egen ideologisk
plattform från vilken man kan tyda det som händer. Själv sa han: ”Mitt
eget politiska språk är stumt. Jag är närsynt, har svårt för överblickar
och konsekvenser”.
Längre fram, när han kom tillbaka till Sverige och det sena 60-talets
och 70-talets politiserade kulturdebatt, blev detta en stor svårighet
för honom.
1974 kom en bok av Göran ut med titeln Stormunnens bön. Den
utspelar sig i ett fiktivt sydamerikanskt land. Lite var denna korta
roman ett sorgebarn för honom och kritiken var reserverad. Man ansåg den
som alltför inspirerad av Asturias och Gabriel Garcia Marquez.
Det finns i Latinamerika en rik flora av romaner som skildrar den
latinamerikanske diktatorn och Göran gör här ett oblygt försök att
inordna sig i den traditionen. Det som Göran gestaltar är den råbarkade,
okunnige och maktlystne diktatorn där makten isolerar och leder till
storhetsvansinne, ensamhet och desperation. Göran hade börjat på den här
berättelsen redan i Mexico och under åren därefter kämpat med den, men
aldrig blivit nöjd. När sen Författarförlaget ville ha en bok av honom
så tog han sig samman och färdigställde den. Jag tycker den är en
absolut läsvärd liten bok som tyvärr är svår att få tag på idag.
Indien
1977 reste Göran tillsammans med sin hustru Lena och sin son Linus
till Indien. Linus var 8 år då och hade fått långledigt från skolan för
att följa med och resa runt under ett antal månader. Indien kom att inta
en viktig plats i Görans och Lenas liv.
Jag vet inte vad som påverkade dem till att just välja Indien. En
faktor var att de lärde känna journalistparet Lasse och Lisa Berg som
just hade vistats en längre tid där. De hade och har fortfarande en
entusiasmerande förmåga. Därtill gav de Lena och Göran en rekommendation
att uppsöka deras vän Harkisnan Surjeet Singh. Surjeet som de sen kom
att kalla honom, var en storartad personlighet, en i Indien mycket känd
politiker. Denne fastnade på något sätt för Göran och Lena och
”adopterade” dem och hjälpte dem på alla sätt med personliga kontakter i
Indien. Han hälsade sen på Lena och Göran två gånger, dels på Koster,
dels i Stockholm.
Genom dessa kontakter drogs ju Göran mer eller mindre mot sin vilja
in i kretsen av mycket politiska människor, men som alltid är det mer
människornas personlighet än deras politiska verksamhet som intresserar
Göran. Indien för Göran är präglat av bilder, dofter och möten med s k
vanligt folk.
Han säger någonstans: ”Kanske har jag sett fel Indien, rest i en
korridor av förhoppningar och handling”. Göran ville nog se och höra om
det som tedde sig positivt, och han hade svårare att förhålla sig till
det konfliktladdade och destruktiva.
Indienresan resulterade i en bok 1984, Indien – en vinterresa.
Då hade familjen varit där tre gånger. Indienboken är inte en klassisk
reseberättelse. Det är inte en bok om Indien utan snarare en bok i
Indien. Det är en bok om ett personligt möte med ett landskap och med
människor med associativa utflykter också till andra platser på jorden,
till Koster, till Grekland. I boken möter man också andra resenärer som
varit Indien eller tänkt sig dit: Eric Hermelin och Ivan Agueli. Det är
en ljus och rik bok där man kan följa Görans resväg men också
tankebanor.
Senare årens resor
Ja resorna var många, säkert varje år en eller två resor, ibland för
att upptäcka något nytt, eller som när han reste till Nya Zeeland: det
var för att se om det han redan skrivit i Juloratoriet stämde. (”Det
gjorde det”, sa han nöjt.) Han reste till Island och det blev en roman
som hette Skimmer, han reste till Israel och det blev en novell ”Det
sanna livet”. På senare år blev New York ett återkommande resmål för
honom.
Vad gjorde Göran i New York? Han framhöll alltid att han levde ett
vardagsliv där. Satt på biblioteken och läste, handlade mat och gick hem
och lagade den. Han kom hem från New York med en underbar och rolig
berättelse som heter ”En prosaist i New York”. De käraste resorna var de
vanligaste, de gick till Koster. Koster får nog ändå anses vara hans
egentliga hem, även om han var skriven i Stockholm.
Görans resande började i en romantisk dröm om att hitta platsen där
livet levdes. Senare innebar resandet ett mer handfast sökande efter
miljöer, människor och erfarenheter att använda i skrivandet. Mot slutet
, t ex i New York, handlade det mycket om att hitta en plats med ett
skrivbord och ett bibliotek men där en annan omgivning stimulerade
arbetslusten .
Jag vill avsluta med en speciell resa. Den gick till Sunne någon gång
runt 1980 (?)
Han träffar då, den han kallar ”min berättelses förlossare”, nämligen
tryckeriägaren Gösta Miller. Göran var skolkamrat med Gösta Millers
dotter Maggie. Göran kom att träffa Gösta Miller i dennes hem och det
Miller berättade blev för Göran en öppnad port till Sunne som litterär
utgångspunkt och detta födde Juloratoriet och Tjuven. Miller var själv
en berättare av rang och hade kunskap om ett tidigare Sunne vilket för
Göran blev en närmast mytologisk plats. Den plats som Göran i ungdomen
vände ryggen pga dess obetydlighet, tristess och instängdhet blev
plötsligt arena på vilken vilken dramatik som helst kunde iscensättas.
Nånstans sa Göran i en intervju ” Är man från Sunne måste man resa långt
bort för att sedan kunna återvända”. Bokstavligen återvände inte Görans
så ofta till Sunne, det var korta besök för att hälsa på mamma eller
några gamla vänner. På sin färd för att finna platsen där det verkliga,
sanna livet utspelar sig reste han praktiskt taget jorden runt flera
varv för att till slut ändå hitta denna plats där allt utspelar sig –
nämligen i Sunne.
Andreas Tunström